تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

کم خوابی و بی خوابی -مشکلات خواب

هر اختلالی در به خواب رفتن ، بی خوابی تلقی نمی شود . اگر ریشه ی بی خوابی یا بدخوابی در اختلالات روحی و روانی باشد ویژگیهای خاصی را به همراه دارد ؛ یعنی روانشناسان ، مشکل بی خوابی را بیدار شدن مکرر طی شب همراه با ناتوانی در به خواب رفتن دوباره ، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوا نشود را بی خوابی تلقی می کنند .

261428_259

بی خوابی و کم خوابی

کنترل برخی از عواملی که باعث بیخوابی می شوند ، آسان نیست اما بعضی از آنها را با ریشه یابی درست و بهره گیری از روشهای درمانی و کمک درمانی می توان رفع کرد.

اختلال بی خوابی اختلالی است که دست کم به مدت چهار هفته ادامه داشته باشد . در واقع بی خوابی یا کم خوابی یک نشانه است که فرد در آن به طور مستمر به خواب نمی رود.

بی خوابی گذرا بین چند روز تا یک هفته ایجاد می شود ، بی خوابی حاد بین سه هفته تا شش ماه ، انواع مزمن بی خوابی اختلال خواب بیش از یک سال ادامه دارد که این نوع مزمن ممکن است برای حواس فرد اختلالات جدی ایجاد کند.

عوامل مؤثر بر بروز بی خوابی می تواند اضطراب ، افسردگی ، نگرانی ، غم و اندوه ، خشم ، پیش بینی رویداد سخت ، ترک خانه یا شهر و هر نوع تغییر در روند معمول زندگی باشد.

عوامل محیطی مثل سروصدا ، بروز تغییرات در زمان خواب ، نبود آسایش نیز می توانند باعث بی خوابی شوند.

کنترل ننظم خواب :

اگر عواملی مثل افسردگی ، اضطراب یا بیماریهای جسمی باعث بی خوابی شوند باید اختلال را درمان کرد. اما شیوه هایی وجود دارد که می توانید از طریق آنها به خوابتان نظم دهید و عوامل محرکی که باعث بروز بی خوابی می شوند را کنترل کنید مانند : به میزانی که همیشه می خوابید بخوابید ، وقتی خوابتان می آید به رخت خواب بروید ، اگر در رخت خواب هستید ولی خوابتان نمی آید از رخت خواب بیرون بیایید و بعد از ۱۵ دقیقه به رخت خوابتان برگردید ،سعی کنید در طی روز خوابی نداشته باشید ، برای بیدار شدنتان زمان تعیین کنید.

بهداشت را رعایت کنید ، شام سبک بخورید ، قبل از خواب فعالیت مهیج نداشته باشید ، قبل از خواب قهوه یا چای ننوشید ، اتاقتان دما و نورمناسبی داشته باشد ، محل خوابتان بی سروصدا باشد ، قبل از خواب چند صفحه مطالعه داشته باشید ، هنگام خواب تلویزیون تماشا نکنید ، همه ی مواردی که به آن اشاره شد می تواند برای یک خواب خوب مفید باشد.

درمان طبیعی کم خوابی :

اگر تغییر سبک زندگی به خوابتان کمک نکرد می توانید از داروهای گیاهی استفاده کنید.

چای بابونه : امروزه تحقیقات علمی این چای را تأیید می کنند. این چای برای بیشتر افراد آرامش بخش است و هیچ خطری برای انسان ندارد. البته کسانی که به این گیاه حساسیت دارنند ، باردارند یا شیر می دهند نباید این چای را مصرف کنند.

سنبل الطیب : آرام بخش است و برای درمان اضطراب مفید می باشد.این گیاه می تواند به سریعتر خوابیدن کمک کند و هر چه طول مصرف سنبل الطیب بیشتر باشد اثر آن هم بیشتر خواهد شد.

تذکر : نباید سنبل الطیب را با داروهای خواب آور استفاده کرد ممکن است باعث اذیت برخی افراد شود. برای آغاز مصرف از کم شروع شود و کم کم زیاد شود . مصرف این گیاه برای دوره ی هر تا شش هفته ایمن است.

مضرات قرص خواب آور :

داروهای آرام بخش باعث خواب می شوند اما فرد با مصرف آنها خیلی زود عادت میکند و بعد از مدتی با به هم خوردن  چرخه ی خواب ، بی خوابی دوباره برمی گردد.

بنزودیازپین ها و گاهی اوقات ضدافسردگی ها با مقدار کم می توانند بی خوابی نیمه شب را درمان کنند ولی یادتان باشد که داروهای خواب آور باید به مصرف کوتاه و فقط برای چند روز تجویز شوند تا به خوردن آنها عادت نکرده و به تدریج بتوانید مصرف آن را ترک کنید.

تذکر : مصرف طولانی مدت قرص های خواب آور و آرامبخش نیز می توانند منجر به بی خوابی شوند.

نویسنده :admin
گروه : بیماری
تعداد بازدید : 446
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه