تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری

روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری(Emergency Contraception)

این روش (Emergency Contraception) روشی است که حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از تماس جنسی بدون استفاده از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری و یا هر موردی که احتمال حاملگی ناخواسته پس از تماس جنسی وجود داشته باشد استفاده می شود . برای استفاده از این روش بهتر است با پزشک یا ماما مشورت شود.

مکانیسم عمل روش های اورژانسی جلوگیری از بارداری :

۱٫ تاثیر بر مخاط رحم

۲٫ مهار تخمک گذاری

۳٫ اختلال حرکت در لوله ها

میزان اثر بخشی روش های اورژانسی:

اثر بخشی این روش ۹۷ – ۹۸ درصد است و هر چه فاصله زمانی استفاده از این روش با زمان تماس جنسی محافضت نشده کوتاه تر باشد اثر بخشی ان بیشتر خواهد بود .

نحوه استفاده :

طی ۷۲ ساعت از تماس جنسی باید توسط قرص ضد بارداری به یکی از روش های زیر عمل نمود

۱٫ چهار عدد قرص پیشگیری از بارداری LD (کرم رنگ) در اولین فرصت و چهار عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد از مصرف نوبت اول .

۲٫ دو عدد قرص پیشگیری از بارداری HD (سفید رنگ) در اولین فرصت و دو عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد از مصرف نوبت اول .

۳٫ چهار عدد قرص تری فازیک سفید رنگ در اولین فرصت و چهار عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد از مصرف نوبت اول .

۴٫ یک عدد قرص لوونورژسترون در اولین فرصت و یک عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد

عوارض شایع استفاده روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری:

۱٫ تهوع و استفراغ عارضه شایع این روش می باشد برای جلوگیری از آن بهتر است نیم ساعت قبل و ۴-۶ ساعت پس از مصرف هر دوز این دارو از داروهای ضد تهوع مانند قرص دیمن هیدرینات ۲۵-۵۰ میلی گرم ویا ویتامین B6 استفاده نمود .

۲٫ اختلال در قاعدگی که ممکن است فرد سریع پریود شود زیرا دوز بالای هورمون استفاده شده وبعد یکدفعه سطح هورمون ها پایین می افتد و باعث قاعدگی می شود .

۳٫ سر درد و سر گیجه

موارد استفاده :

۱٫ پس از تماس جنسی بدون استفاده از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری

۲٫ پارگی کاندوم

۳٫ خروج ای یو دی در زمانی غیر از قاعدگی

۴٫ استفاده از روش صبیعی یا منقطع با شک به تماس جنسی که می تواند منجر به بارداری گردد

موارد منع منصرف :

۱٫ حاملگی

۲٫ تماس های مکرر جنسی بدون پیشگیری

۳٫ موارد منع مصرف استروژن ٬ میگرن ٬ ترومبوز وریدهای عمقی

نکات مهم :

– بهتر است قرص ها با شکم خالی خورده نشوند

– در صورت استفراغ تا ۲ ساعت بعد از استفاده از روش مجددا قرص ها خورده شوند

– به علت عوارض بالای این روش در هر سیکل حد اکثر یکبار می تواند استفاده شود

– این روش٬ جزء روش های مداوم پیشگیری از بارداری نمی باشد

– در صورت عدم قاعدگی در طی ۳ هفته پس از استفاده از این روش جهت بررسی و انجام ازمایشات حاملگی به مراکز درمانی مراجعه شود

– در صورت حامله شدن فرد این روش تراتوژن نبوده و موجب نقص در جنین نمی شود

تعداد بازدید : 104075
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
Atefe
۱۳۹۷-۵-۲۱ 08:13:20

سلام من باهمسرم درست موقع تخمک گذاریم نزدیکی داشتم موقع انزال متوجه شدیم که کاندوم خارج‌ شده و داخل واژن مونده.من بلافاصله دوتا قرص لوونورژسترل رو یکجا خوردم ولی خیلی استراس دارم آیا امکان بارداری هست؟

nfs
۱۳۹۵-۱-۲۷ 09:35:15

سلام من با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم و منی رو روی شکمم ریخت روز بعد رابطه 3 تا قرص ال دی خوردم 12 ساعت بعدش هم 3 تا قرص ال دی خوردم امکان بارداری وجود داره من باکره هستم

عارفه
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ 00:40:47

سلام, وقت بخیر.... بنده بعد از یک هفته و چند روز از دوران قاعدگی رابطه داشتم اما همسرم آب منی خود را خارج از رحم بیرون ریخته, اما من به دلیل استرس وجود چیزی به نام سراب که ممکن هست زمان دخول بریزد , میخواهم فردا از قرص اورژانسی از داروخانه تهیه کنم. به نظر شما احتمالی دارد برای بارداری؟ چون من با گذشت ۱۸ ساعت میخواهم قرص مصرف کنم. باتشکر

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 20:45:00

سلام احتمال بارداری بسیار کم است اما اگر بسیار استرس دارید می توانید از قرص لونورژسترول استفاده کنید این قرص تا 5 روز موثر می باشد.

مریم
۱۳۹۴-۱۲-۱ 10:25:19

باسلام و خسته نباشید.یک مشکلی برای دوستم پیش اومده. ازدواج کرده و باشوهرش نزدیکی نداشته و منی مرد روی واژنش ریخته شده و قرص اورژانسی خورده و بعد 2هفته عادت شده و بعد پاک شده بعد 4روز دوباره عادت شده.دلیلش چه چیزی میتونه باشد؟تشکر.

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 20:47:23

با سلام . مصرف قرص لونورژسترول می تواند باعث بی نظمی در قاعدگی شود که این بی نظمی بعد از مدتی از بین می رود و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

مریم
۱۳۹۴-۱۲-۱ 10:23:54

باسلام و خسته نباشید.یک مشکلی برای دوستم پیش اومده. ازدواج کرده و باشوهرش نزدیکی نداشته و منی مرد روی واژنش ریخته شده و قرص اورژانسی خورده و بعد 2هفته عادت شده و بعد پاک شده بعد 4روز دوباره عادت شده.دلیلش چه چیزی میتونه باشد؟تشکر

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:41:00

با سلام ،این مشکل به دلیل استفاده از قرص اورژانسی ایجاد شده و جای نگرانی ندارد ، خودبخود و به مرور زمان قاعدگی ها منظم می شود

مهتاب
۱۳۹۴-۱۱-۱۹ 21:40:29

سلام.من باکره هستم.وقتی نامزدم ارضا شد آب منی خودش رو روی واژن من ریخت نیم ساعت بعد دوتا قرص اضطراری خوردم ۱۴ساعت بعد دوتا قرص ال دی خوردم ۱۲ساعت بعدشم دوباره دوتا ال دی خوردم خواستم ببینم احتمال بارداری هست ؟!

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:52:14

سلام ، اگر منظور شما قرص لوونرژسترول است همان دو عدد کافی بود اما اگر از قرص LD برای جلوگیری اورژانسی استفاده می کنید باید 4 عدد قرص در اولین فرصت بعد از نزدیکی محافظت نشده و 4 عددبعد از 12 ساعت استفاده شود.

مائده
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ 08:53:01

سلام خسته نباشید. من دو روز بعد از عادت ماهانه بعد از نزدیکی مشکوک با همسرم یه قرص لونژیل ۱.۵ خوردم. میخواستم بعدشم بخورم ولی چون دکتر داروخانه گفته بود لازم نیست و این دوزش بالاست دیگه نخوردم. هیچ عوارضی هم نداشتم مثل سردرد و... الان ۱۲ روز گذشته و من هنوز اون خونریزی که میگن بعد این قرصا اتفاق می افته رو نداشتم. قرصمو اشتباه خوردم؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:56:56

سلام. در بعضی از داروخانه ها قرص لونورژسترول به صورت تک قرص و با دوز بالا ارائه می شود که همان اثر پیشگیری را دارد اما برای اطمینان بهتر است یک آزمایش خون جهت رد بارداری بدهید.

مهتاب
۱۳۹۴-۱۱-۸ 01:32:16

slm man 4 ta ghorse LD masraf kardam vali 4 taye dgasho 18 saat bad khordam 12 saaat gozashte bod . chy kar bayad bokonam?

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 20:54:55

با سلام . اگر تا 10 روز پریود نشدید یک آزمایش بارداری باید انجام بدهید.

رها
۱۳۹۴-۱۱-۳ 18:59:06

سلام. وقتتون بخیر. من امروز ی نزدیکی با همسرم داشتم.از کاندوم هم استفاده کردیم.ولی حین انزال ناگهان کاندوم خارج شد ولی در ظاهر مایع م ن ی در واژن تخلیه نشده و در کاندوم بوده.ولی جهت اطمینان بیشتر قرص لوو نورژسترول استفاده کردم. همچنین این اتفاق در روز 9 ام سیکلم اتفاق افتاده و پریودی هام نامنظمه. البته اینو هم ذکر بکنم حدود یکی دو سیکل قبل از قرض لوونورژسترول استفاده کردم. میخام مطمین بشم با این اقدامات احتمال بارداری وجود داره? وایا لازمه برای صفر شدن این احتمال روش دیگ ای مثل ایویدی مسی استفاده کرد.و اگر شما پیشنهاد دیگ ای دارید ممنونتون میشم راهنمایی بفرمایید. مرسی

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 20:59:43

با سلام . خیر. قرص لونورژسترول در صورتی که درست استفاده شود روش مطمئنی می باشد و نیاز به اقدام دیگری نیست.

بیتا
۱۳۹۴-۱۰-۳ 22:00:24

من باهمسرم 12 ساعت قبل رابطه داشتم ی روز بعدش 4 تا ال دی خوردم 12 ساعت بعدم 4 تا میخوام بخورم، تاحالا استفاده نکردم این روش مطمعنه ینی من باردار نمیشم؟؟ با امکان بارداری هس؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:08:57

با سلام . خیر این روش مطمئن می باشد اما چون دوز بالای ال دی می تواند منجر به حالت تهوع شود بهتر است نیم ساعت قبل از مصرف قرص ال دی از یک قرص ضد تهوع استفاده شود و یا بهتر است از قرص های اورژانسی لونورژسترول که حاوی پروژسترون م یباشد و حالت تهوع را ایجاد نمی کند استفاده شود.

م.ج
۱۳۹۴-۹-۱۹ 15:38:08

من با نامزدم رابطه داشتم و به صورت خارجی من روی لباس ایشون تخلیه شدم بعد گذشت چند ساعت فکر کردم نکنه باردار بشه آخه ایشون باکره است بعد 12 ساعت از روش اوژانسی HDاستفاده کردیم بعد دوروز به مدت سه روز خو ریضی داشتند در ضمن رابطیه ما روز ششم بعد قاعدگی بود ینی تو اون روز پریودشون تموم شده بود الان 24 روز از روز مصرف قرص میگزره و خانومم پریود نشدن و استرس بسیار زیادی دارن لطفا راهنمایمون کنید

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:26:04

با سلام . خیر احتمال بارداری وجود ندارد اما بهتر است برای جلوگیری اورژانسی از قرص های لونورژسترول استفاده نمایید زیرا قرص اچ دی دارای دوز بالایی از هورمون می باشد و منجر به تهوع می شود.

حمید
۱۳۹۴-۹-۱۸ 06:06:47

با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس سایت عرض کنم من با نامزدم در روز چهارم پریود نزدیکی بدون دخول داشتیم ولی احتمال بارداری به دلیل برخورد احتمالی منی با واژن هست به همین دلیل تقریبا 4 ساعت بعد از رابطه چهار قرص LDو 12 ساعت بعد چهار قرص دیگر مصرف کردیم می خواستم بدونم با توجه به شرایط موجود احتمال بارداری هست؟و آیا روش پیشگیری اورژانسی درست انجام شده؟امیدوارم که با پاسخ شما کمی آرامش خاطر پیدا کنیم.

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:29:04

با سلام . احتمال بارداری وجود ندارد و قرص را درست استفاده کرده اید اما به خار داشته باشید نزدیکی در زمان پریود به دلیل باز بودن دهانه ی رحم احتمال عفونت رحمی را بالا می برد.

Sara
۱۳۹۴-۹-۱۷ 12:34:04

سلام خسته نباشید من با همسرم رابطه معقدی داشتم از آنجایی که در دوران عقد هستم هنوز باکره هستم و اسپرم کامل داخل بدن من ریخته شده من مطمعن نیستم ب داخل واژن هم رفته باشه ولی قرص اورژانسی مصرف کردم اگر اسپری تماس میدا نکرده باشه چ اتفاقی میوفته ؟ ایا منم بعد ۱۰ روز باید منتظر خونریزی باشم؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:34:45

با سلام . اگر قرص اورژانسی را درست مصرف کرده باشید احتمال بارداری وجود ندارد و ممکن است به علت مصرف قرص پریود شما نامنظم شود. (نزدیکی مقعدی منجر به شل شدن عضلات اسفنکتر مقعد می شود و همچنین احتمال عفونت در شما و همسرتان را افزایش می دهد).

فاطمه
۱۳۹۴-۸-۱۸ 09:40:57

سلام. من دو روز به قاعده گیم مونده بود که رابطه جنسی داشتیم و صبح همان شب دو عدد قرص HD , و 14 ساعت بعد دو عدد دیگر خوردم. الان سه روز از موقع قاعده گی من می گذره ولی هنوز نشدم. ممکنه این تاخیر به دلیل قرص ها باشه یا خیر؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:05:06

با سلام . بله استفاده از قرص ها باعث نامنظم شدن پریود می شود اما نوبت دوم مصرف قرص باید 12 ساعت بعد از مصرف قرص اول باشد اگر پریود شما بیشتر از یک هفته به تأخیر افتاد حتما یک تست بارداری بدهید.

نسیم
۱۳۹۴-۴-۲۱ 17:22:44

سلام من دوهفته بعد از اتمام پریودیم رابطه داشتم ومنی رو دهانه واژن ریخته شد وبعد از 3ساعت یک قرص لوونورژسترول خوردم وساعت بعد یکی. دیگه آیا احتمال بارداری هست؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:47:36

با سلام . احتمال بارداری وجود ندارد اما بهتر است قرص لونوژرسترول هم زمان 2 عدد باهم خورده شود

hediye
۱۳۹۴-۳-۱۱ 22:25:50

سلام اگ یه روز ار رابطه جنسی بگذره چطوری باید استفاده کرد؟تداخل دارویی با داروهای قلبی و عروقی داره؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 21:11:28

با سلام . قرص لونورژسترول تا 5 روز از نزدیکی محافظت نشده قابل استفاده می باشد و هر دو قرص را باید همزمان استفاده کرد . تداخل دارویی ندارد اما بهتر است چند ساعت بین مصرف داروها فاصله بیندازید.

مینا
۱۳۹۴-۲-۲۷ 18:36:44

سلام ببخشید من بعد از پیشگیری ی لک خیلی کوچیک شدم و یک روزه فعلن هیچ اتفاقی نیافتادهیعنی ممکنه پیشگیری نشده باشه؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 21:14:07

با سلام. اگر قرص ها را درست مصرف کرده باشید احتمال بارداری ضعیف است

maryam
۱۳۹۴-۲-۲۳ 22:32:54

سلام،بعد یک هفته استفاده از این روش پریود شدم می خواستم بدونم مشکلی نداره تازه 12 روز قبلش پریودم تموم شده بود .؟؟؟،،

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 21:17:34

با سلام پس از استفاده از روش اورژانسی معمولا خونریزی اتفاق میفتد که طبیعی می باشد که تحت تأثیر مصرف قرص است

نرگس
۱۳۹۱-۶-۲۹ 17:12:55

سلام خسته نباشید.میخواسم بپرسم ممکنه بعد از خوردن قرص ال دی در مرحله اول دچار تهوع و استفراغ نشویم؟

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۱-۸-۱۴ 14:29:48

سلام بله تهوع از عوارض شایع این قرصها محسوب میشود اما ممکن است برخی افراد دچار تهوع نشوند

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه