تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی (لاینسترنول یا mini pill)

پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

قرص شیردهی یک راه پیشگیری از بارداری برای مادران شیرده می باشد این قرص ها را تا پایان شیردهی به شرط انکه مادر شیردهی انحصاری داشته باشد و از روش تغذیه ای دیگری برای نوزاد استفاده نکند می توان استفاده کرد .

این قرص ها دوز استروژن ندارند و هورمونی که در آن بکار رفته لاینسترنول می باشد و اثر بدی بر شیردهی نمی گذارد . هر بسته این قرص ها دارای ۲۸ عدد قرص می باشد .

مکانیسم اثر قرص های شیردهی :

. اصلی ترین مکانیسم آن افزایش موکوس و غلظت دهانه رحم است که مانع از نفوذ اسپرم می شود .

. اندومتر به مرور زمان نازک می شود و تغییر در آندومتر مانع از لانه گذینی می شود .

. در %۵۰ موارد مانع از تخمک گذاری می شود اما جزء مکانیسم های اصلی نیست .

میزان اثربخشی این قرص ها چنانچه در زمان شیردهی مصرف شوند حدود %۹۹ است

مزایای استفاده از قرص های شیردهی :

۱٫ تاثیری روی کمیت و کیفیت شیر ندارد .

۲٫ افزایش مدت زمان شیردهی

۳٫ قابل استفاده در مادران با منع مصرف استروژن

۴٫ عدم نیاز به قطع قرص قبل از عمل جراحی

معایب استفاده از قرص های شیردهی :

. هر روز در سر ساعت معینی باید مصرف شود و قطع نمی شود .

. میزان شکست این روش بالاتر از قرص های ترکیبی است بخصوص با برگشت قاعدگی

عوارض قرص های شیردهی

عوارض شایع : خونریزی های نامرتب رحمی و یا لکه بینی

عوارض ناشایع :

کیست های تخمدانی ٬ حاملگی خارج از رحم ٬ خونریزی شدید ٬ سردرد شدید یا طولانی ٬ حساسیت پستانها

موارد منع مصرف قرص های شیردهی

منع مطلق :

خونریزی با منشاء نامشخص        اختلالات مزمن یا حاد کبدی         ابتلا به سرطان پستان

منع نسبی :

. مصرف همزمان با داروهای ضد تشنج و ریفامپین                . سابقه سرطان پستان

. سابقه کلستاز بارداری              . چاقی شدید                 . سابقه حاملگی خارج از رحم

نحوه مصرف قرص های شیردهی :

در صورتی که  از زایمان هنور قاعدگی اتفاق نیفتاده است از ۶ هفته پس از زایمان مصرف قرص آغاز می شود (عدم قاعدگی دلیل برعدم تخمک گذاری نیست) و در صورت وقوع قاعدگی قبل از ۶ هفته مصرف قرص را باید از روز اول خونریزی قاعدگی آغاز نمود .

برای استفاده از این روش باید هر روز در ساعت معین یک عدد قرص میل کنید تا بسته قرص تمام شود و مصرف بسته بعدی بلافاصله و بدون قطع ادامه می یابد .

در صورت تغییر یک روش دیگر مثلا IUD به قرص شیردهی طی ۶ ماه اول بعد از زایمان بلافاصله پس از قطع روش قبلی ، مصرف قرص شروع شود .

توجه داشته باشید مصرف قرص شیردهی فقط زمانی مؤثر است که کودک تنها از شیر مادر تغذیه میکند لذا توصیه می شود این روش به ۶ ماه اول شیردهی محدود شده و بعد از آن یک روش مطمئن تر انتخاب شود .

فراموشی قرص شیردهی :

خوردن قرص های دوران شیردهی در ساعت معین بسیار اهمیت دارد .

در صورتی که مصرف قرص را در مدت کمتر از ۳ ساعت بعد از زمان همیشگی آن فراموش نمودید باید به محض به یاد اوردن قرص فراموش شده را بخورید و قرص بعدی را نیز در همان زمان معین همیشگی میل نمایید .

اگر بیشتر از ۳ ساعت از زمان معمول مصرف قرص بگذرد در همان لحظه که بخاطر آوردید قرص فراموش شده را بخورید و قرص های بعدی را نیز در زمان معین همیشگی خورده و علاوه بر آن به مدت دو روز از نزدیکی خود داری و یا از کاندوم  استفاده کنید .

در صورت فراموشی دو قرص (۲ روز) ، به محض بخاطر آوردن ، قرصهای فراموش شده یکجا خورده و مصرف بقیه قرص ها ادامه یابد و تا ۷ روز هم از روش کمکی مانند کاندوم  استفاده شود . و در صورت داشتن نزدیکی بدون پیشگیری در این ۲ روز با نظر ماما از روش اورژانس پیشگیری استفاده شود .

در صورت فراموشی بیشتر از ۲ قرص و داشتن نزدیکی بدون پیشگیری طی ۷۲ ساعت اخیر  مشاوره با ماما و تغییر روش پیشگیری ضروری می باشد .

آزمایشات و معاینات لازم برای قرص شیردهی :

وزن ، قد و تعیین BMI          اندازه گیری فشار خون            پاپ اسمیر

مراجعه ضروری (علائم هشدار) :

. سردرد       . تاری دید            . درد شدید قفسه سینه            . خونریزی شدید و نامرتب

. زردی پوست و چشم (نشانه کلستاز)                . درد شدید شکم و لگن

گروه : دارو
تعداد بازدید : 153407
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
ح.ا
۱۳۹۷-۲-۲۴ 05:21:58

سلام فرزندمان 40 روز است متولد شده ناخواسته نزدیکی محافظت نشده داشتیم بچه شیر مادر و روزی یک وعده شیر خشک میخورد چه راهکاری پیشنهاد میکنین ممنون میشم از راهنماییت با تشکر

سحر
۱۳۹۶-۱۱-۱۰ 02:12:43

فراموش کردم بگم شیر دهیم هم انحصاری هست

شیوا
۱۳۹۵-۱۰-۲۱ 03:58:28

عالیه این صفحه از شما خیلی خیلی خیلی ممنونم

نازنین
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ 20:15:29

سلام.من سه ماه و نیم پیش زایمان کردم,بعد ۴۵ روز پریود شدم و بعد از اون به فاصله ۱۰ روز ۱۰ روز دوباره پریود شدم.الان روز چهارم پریودیمه میتونم از قرص لاینسترونل استفاده کنم یا حتما باید از روز اول پریودی باشه,شیردهی انحصاریه و به صورت طبیعی جلوگیری میکنم.

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 20:39:18

با سلام . بله ، از امروز شروع کنید به مصرف قرص ها و حتما در ساعت معینی باشد و تا 5 روز اول مصرف هم نزدیکی نداشته باشید یا از کاندوم استفاده کنید.

سولماز
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ 11:24:33

سلام من ۸ ماه است زایمان کرده ام از شیر خودم هم میدهم یک ماه بعد زایمان پریود شدم از ماه ۸ شروع به خوردن این قرص کردم ایا تاثیری دارد برای جلوگیری در غیر اینصورت باید چی کار کنم و از چه قرصی استفاده کنم

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:26:49

با سلام ، قرص تا 6ماهگی که غذای کمکی شیر خوار شروع نشده قابل استفاده می باشد و بعد از ان اثر قرصکم شده احتمال بارداری وجوددارد

maryam
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ 15:01:25

سلام فرزندم 5ماهشه هم از شیرخودم تغذیه میکنه هم شیر خشک تاالانم واسه پیشگیری شوهرم کاندوم استفاده کرده حالا خواستم بدونم میشه ازقرص شیردهی استفاده کنم.ممنون

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:28:48

سلام خیر ، به دلیل عدم شیر دهی انحصاری و استفاده از شیر خشک تولید هورمون پرولاکتین در بدن کم شده و احتمال بارداری با مصرف قرص هم وجود خواهد داشت

ماکان
۱۳۹۴-۱۲-۹ 01:58:25

سلام.زنم قرص اورژانسی بنام لوونرژستل استفاده کند برای جلو گیری از بارداری برای شیر دهی مشکلی یا آسیب میرساند یا نه یا یه قرص معرفی کنید ک هیچی عوارضی برای مادر شیر ده نداشته باشد ممنون!؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:31:26

سلام خیر قرص لوونرژسترول تاثیر بدی روی شیردهی ندارد و در مواقع اورژانس استفاده از ان جهت پیشگیری از بارداری ضروریست ، تا 5 روز پس از نزدیکی محافظت نشده قابل مصرف می باشد

فاطمه
۱۳۹۴-۱۱-۲۶ 11:20:56

سلام من چهارماه زایمان کردم.ماه دوم بعداززایمانم درتاریخ همیشگی قبل از بارداریم پریود شدم.ودرماه سوم هم درهمان تاریخ پریود شدم و ازاولین روزش قرص لاینسترنول استفاده کردم و مرتب ادامه دادم.اما دوسه روز بعدازپایان قاعدگیم دوباره به مدت 4روزخونریزی داشتم.اماحالا که ماه چهارم بعدزایمانمه هنوز پریود نشدم ولی دوروزه لکه بینی به شکل خون کم رنگ و تیره دارم.میخواستم ببینم این خون لانه گزینیه یا عوارض قرصه.چون حدود 10روز پیش دررابطه با همسرم هیچ جلوگیری به جز مصرف قرص نداشتم ممنونم

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:46:50

سلام ، در صورت مصرف به موقع قرص ( نباید بیش از 3 ساعت از فراموشی مصرف قرص بگذرد ) و شیر دهی انحصاری ( عدم استفاده از غذای کمکی و شیر خشک ) احتمال بارداری بسیار کم است . ممکن است نا منظم بودن قاعده گی به علت شیردهی یا مصرف قرص باشد اما اگر فکر میکنید قرص را درست مصرف نکرده اید یک تست خون ( آزمایش BHCG ) جهت رد بارداری انجام دهید

سارا
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ 23:15:50

سلام من یک پسر۱۷ماهه دارم میتونم از این قرص استفاده کنم؟هم شیر خودم رو میخوره هم غذا.بهترین روش پیشگیری برای من چی هست.ممنون

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:48:42

سلام خیر این قرص برای شما مناسب نمیباشد ، شما می توانید از ایودی استفاده کنید که فاقد هورمون می باشد و اثربخشی بالایی دارد

آما
۱۳۹۴-۱۱-۱۶ 01:41:01

سلام.من فرزند سه ماهه دارم .ندونسته بعد از مقاربت قرص لونورژسترل استفاده کردم.ممکنه برای همین یه بار روی بچه تاثیر بذاره.یا باردار بشم؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:54:32

با سلام قرص لونورژسترول روی شیردهی اثر بدی ندارد و تا 5 روز از نزدیکی محافظت نشده قابل استفاده می باشد.

مهسا
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ 23:50:07

سلام.بعدازاستفاده ازاین قرص بلافاصله نزدیکی درست است؟ یا خیلی دیرتر نزدیکی کنیم؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 21:32:34

با سلام . تا 5 روز اول شروع قرص از کاندوم هم استفاده شود .

لنا
۱۳۹۴-۹-۳۰ 15:09:25

سلام و خسته نباشید من 43 روز است که زایمان کردم دکتر به من قرص لاینسترونل داده می خواستم ببینم با وجود مصرف این قرصها آیا احتمال حاملگی وجود دارد چون من خیلی سریع حامله می شوم ممنونم .

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:12:23

سلام. اگر قرص های لاینسترنول درست و سر ساعت مشخص استفاده شود و شما نیز شیردهی انحصاری داشته باشید یعنی به نوزاد هیچ غذا یا شیر دیگری ندهید بسیار مطمئن می باشد و تا 6 ماهگی نوزاد گه غذای کمکی شروع می شود قابل استفاده می باشد البته وزن شما باید جهت استفاده از این قرص زیر 70 کیلوگرم باشد.

معجزه
۱۳۹۴-۸-۲۵ 14:47:28

باسلام وخسته نباشيد،من بعداز40روزبعداززايمان شروع ب قرص خوردن كردم،وهنوزپريودنشدم،ولي گاهي اوقات دل دردي مانندپريودي دارم ،يادردتخمدان ها..ولي پريودنميشم،ممكنه راهنمايي كنيدك چراپريودنميشم،وتاكي اينطورممكنه باشم،لطفاراهنمايي كنيد،باتشكر

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:55:25

با سلام . اگر شما شیر دهی انحصاری دارید به علت بالا بودن هورمون پرولاکتین که منجر به تولید شیر می شود پریود ممکن است تا 6 ماه شروع نشود اما چون تخمدان ها فعال هستند حتما مصرف قرص را ادامه دهید تا از بارداری جلوگیری شود.

سارا
۱۳۹۴-۸-۲۴ 15:07:13

سلام ١١ ماه از زايمان من ميگذرد ولي هنوز قاعدگي رخ نداده ولي من ١ ماه پيش شروع كردم از قرص لاينسترنول استفاده ميكنم آيا فايده اي دارد؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:02:10

با سلام . قرص لاینسترنول فقط برای 6 ماه اول پس از زایمان که نوزاد تغذیه ی کمکی را شروع نکرده و فقط از شیر مادر استفاده می کند مناسب می باشد و پس از آن با شروع تغذیه ی تکمیلی و کاهش تعداد دفعات شیردهی اثر قرص بسیار کم می شود و نباید استفاده شود. اما تا زمانی که شما به فرزندتان شیر می دهید به علت بالا بودن هورمون پرولاکتین در بدنتان ممکن است قاعدگی شما شروع نشود که کاملا طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد. اما اگر طی 1 ماه اخیر که از قرص شیردهی استفاده می کردید نزدیکی داشتید چون قرص پس از گذشتن 6 ماه از زایمان اثر ندارد حتما یک تست بارداری جهت رد احتمال بارداری بدهید.

مريم
۱۳۹۴-۸-۱۷ 21:34:59

سلام،من٤٥روز اززايمانم ميگذره،خونريزيا وپريوديم تازه تموم شده،ولي نميدونم قرصارو چجورى وكى بخورم.... راهنماييم كنيد لطفا ،ممنون

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:10:30

با سلام اگر تا الان نزدیکی نداشتید قرص ها را از همین 45 روزگی شروع کنید و هر روز سر ساعت معین ( بیشتر از 3 ساعت از فراموشی قرص نگذرد) میل کنید و بسته ی بعدی قرص را بدون فاصله استفاده نمایید. در 5 روز اول شروع مصرف برای نزدیکی از کاندوم استفاده کنید زیرا مدتی طول می کشد که غلظت هورمون در بدن شما بالا برود ودر این 5 روز در صورت عدم مصرف کاندوم احتما بارداری وجود دارد. به خاطر داشته باشید که برای اثر بخشی بهتر قرص حتما باید شیر دهی انحصاری داشته باشید و به نوزاد شیر دیگری ندهید.

رها
۱۳۹۴-۸-۱۰ 21:36:08

سلام. من از زمان زایمانم 72 روز میگذره، بعد چهل روز هم پریود شدم وتاحالا طبیعی جلوگیری کردم، الان تازه میخوام ازقرص شیردهی استفاده کنم. میخواستم بدونم باید همینطوری شروع کنم یا بزارم پریود بشم واز روز پنجم قاعدگی شروع کنم؟؟ یه بسته قرص ک تمام شد بلافاصله باید بسته بعدی راشروع کرد؟ یا نخوریم ک پریود بشیم؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:16:32

با سلام . اگر پریود شما منظم است بهتر است از روز اول پریود شروع شود و بسته ی بعدی قرص بدون فاصله استفاده شود و حتما باید شیر دهی انحصاری داشته باشید و قرص را حتما سر ساعت معینی مصرف بکنید. اگر پریود نمی شوید ابتدا یک تست بارداری بدهید چون روش طبیعی قابل اطمینان نمی باشدو پس از منفی بودن تست مصرف قرص را شروع کنید و یک هفته ی اول شروع قرص در صورت نزدیکی از کاندوم استفاده کنید تا غلظت هورمون در بدن شما بالا برود.

رها
۱۳۹۴-۵-۲۴ 22:36:45

سلام من حدود 6ماه زایمان کردم وتا الان بصورت طبیعی جلوگیری داشتم حالا میخوام از قرصهای لاینسترول مخصوص شیردهی استفاده کنم و هنوز هم قاعدگیم شروع نشده میخواستم بدونم چطوری باید شروع به خوردن قرص بکنم وآیا تاثیری هم داره ممنون میشم راهنماییم کنید....

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:32:35

با سلام . بعد از 6 ماهگی نوزاد چون غذای کمکی شروع می شود و مقدار شیر دهی کاهش پیدا میکند قرص شیردهی اثر بخشی خود را از دست میدهد و روش مناسبی نمی باشد. بهتر است از روش های دیگری مانند آیودی و یا قرص ال دی و .. . استفاده شود . پریود نشدن شما ممکن است تا زمانی که شیر می دهید ادامه پیدا کند که مشکلی ندارد. اما به دلیل فعال بودن تخمدان ها و احتمال باردار شدن حتما روش جلوگیری مطمئن داشته باشید.

Mr.Yavari
۱۳۹۴-۴-۲۴ 21:24:45

سلام-خانوم من 4 ماه هست زایمان کرده و هیچ قاعدگی(پریودی) نداشتن - و بچه رو مرتبط(روزی بیشتر از 10 بار) شیر میدن آیا احتمال حاملگی دارند ایشون-الان 2 روز هست که گذشته و من کمی نگران هستم-به خاطر بچه گفتن قرص اورژانسی نخورن -ما باید چیکار کنیم که خیالمون راحت باشه؟(لطفا به ایمیل بنده یک رونوشت از جوابیه رو هم ارسال کنین)سپاس

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:45:00

با سلام . تا زمانیکه همسر شما به نوزاد شیر می دهد ممکن است که پریود برنگردد اما تخمدان ها فعال می باشد و احتمال بارداری وجود دارد بنابراین بهتر است روش مطمئن داشته باشید در ضمن قرص اورژانسی لونورژسترول برای نوزاد و شیر دهی مادر هیچ ضرری نداردو تا 5 روز از نزدیکی محافظت نشده قابل استفاده می باشد.

mahdiyeh
۱۳۹۴-۳-۱۴ 13:01:11

حدود سه ماه است که فرزندم به دنیا امده و تاکنون از قرصی استفاده نکرده ام و به صورت طبیعی جلوگیری بوده , ایا امکان استفاده از این قرص وجود دارد به چه صورت؟ ممنونم

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 21:08:55

با سلام . اگر شیر دهی انحصاری دارید و به نوزاد شیر خشک نمی دهید تا 6 ماهگی می توانید از این روش استفاده کنید اما چون روش شما تا کنون طبیعی بوده و پریود نمی شوید قبل از استفاده از قرص یک تست بارداری جهت رد احتمال بارداری بدهید و بعد قرص را شروع کنید. و یک هفته ی اول شروع قرص هنگام نزدیکی از کاندوم استفاده کنید.

ریحانه
۱۳۹۴-۲-۱۷ 18:24:07

سلام خسته نباشید من دختری ۴ ماهه دارم که از شیر خشک به عنوان کمک شیردهی استفاده میکنم. روزی ۳ بار شیر خشک و بقیه شیر خودم را میدهم. قرص شیردهی برای من موثر است یا روش دیگری را استفاده کنم.

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 21:21:15

با سلام . به علت اینکه تغذیه ی نوزاد شما انحصاری نمی باشد و از شیر خشک استفاده میکنید این روش برای شما مناسب نمی باشد بهتر است از روش دیگری استفاده کنید.

الهام
۱۳۹۱-۸-۱۹ 15:55:14

سلام من از 40روز بعد از زايمان قرص لاينسترول را شروع كردم و بعد از 5روز استفاده از قرص قاعدكي اتفاق افتاد و در حين قاعدكي نيز استفاده ميكردم اين بسته تمام شد و بسته بعدي را بلافاصله استفاده كردم ولي هنوز قاعدكي بعدي اتفاق نيافتاده لطفا مرا راهنمايي كنيد ممنون از شما......

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۲-۵-۱۷ 14:22:33

سلام اکثر خانمهایی که شیردهی انحساری دارند (به کودک تنها شیر خود را می دهند) تا 6 ماهگی کودک یا فاعده نمی شوند و یا قاعدگی های نامنظم دارند بنابراین جای نگرانی نیست فقط حتما قرصها را هر روز سر ساعت معین مصرف نمایید

Parvane
۱۳۹۱-۷-۷ 02:04:22

سلام 2ماهه فرزندم بدنیا اومده قرص شیردهی استفاده میکنم.بتازگی تهوع شدید دارم.ممکنه بیحسی دست پا از عوارض استفاده این قرص باشد.

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۱-۸-۱۴ 14:11:24

سلام خیر این قرص ها باعث بیحسی دست و پا نمی شوند اما اگر تهوع شما به دلیل قرص است روشتان را بهتر است تغییر دهید و میتوانید از IUD و یا آمپول های سه ماهه استفاده کنید

کبوتر
۱۳۹۱-۳-۲ 21:09:36

سلام،من در دوران شیردهی نیستم.تازه ازدواج کردم و با قرص های لاینسترونل هم برای پیشگیری شروع کردم.الان حدوداً5 هفته هست که ازدواج کردم.هر روز هم سر وقت قرص ها را خوردم یه جزءیک روز که یک ساعت فرموش کردم که به محض یادآوری مصرف کردم.شوهرم کم از کاندوم استفاده میکنه.لکه بینی من حدوداً دو هفته است که شروع شده امشب حالت تهوع پیدا کردم و خیلی نگران شدم می ترسم حامله باشم.لطفاً جواب را به ایمیلم ارسال کنید.منتظر جوبتون هستم

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۱-۴-۱۶ 11:18:04

سلام این قرص ها فقط در زمان شیردهی موثر می باشد و برای شما روش مناسبی نیست بهتر است ابتدا یک آزمایش خون برای رد حاملگی انجام دهید و در صورت عدم حاملگی از روش های دیگر جلوگیری مانند قرص های ترکیبی استفاده کنید . لکه بینی از عوارض لاینسترنول می باشد ولی در مورد شما حتما باید حاملگی بررسی شود .

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه