تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

قرص مکمل کلسیم ( کربنات کلسیم .. )

قرص مکمل کلسیم ( کربنات کلسیم .. ) calcium-vitamin-pills

کلسیم یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز بدن می باشد که قسمت اعظمی از توده های استخوانی و دندان ها را تشکیل می دهد وجود این عنصر در تنظیم ضربان قلب ٬ عملکرد سیستم عصبی ٬  انعقاد خون ٬ ترشح برخی هورمونها در بدن موثر می باشد .

یک فرد بالغ بطور متوسط نیازمند ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز می باشد که این میزان بر اساس سن ٬ جنس و شرایط افراد با هم متفاوت خواهد بود ( به عنوان مثال افرد در دوران بلوغ نیاز بیشتری به کلسیم خواهند داشت ) و معمولا طی وعده های غذایی و از طریق روده کوچک نیاز بدن به این مقدار کلسیم تامین می شود . از مواد غذایی که منایع غنی کلسیم به شمار می روند می توان به سویا ٬ لبنیات ( یک واحد لبنیات مانند یک لیوان شیر یا ۴۵ گرم پنیر و یا یک لیوان پنیر حاوی ۳۰۰ میلی گرم کلسیم هستند ) ٬ کلم بروکلی ٬ ماهی کولی و ساردین و سبزیجات با برگهای سبز اشاره نمود . اما در مواردی نظیر تغذیه نا مناسب ٬ مصرف برخی داروها ٬ مصرف الکل ٬ عدم فعالیت بدنی ٬ استعمال دخانیات ٬ کاهش استروژن و  موارد دیگری  که موجب کاهش جذب کلسیم در بدن می شوند ٬ بدن قادر به تامین نیاز خود نبوده و بدن این کمبود کلسیم را از طریق ذخایر کلسیم موجود در توده های استخوانی جبران خواهد نمود که با ادامه یافتن این روند تراکم و استحکام بافت استوانی کاهش می یابد . لذا در این موارد توصیه می شود فرد با افزودن منابع کلسیم به وعده های غذایی  و یا مصرف مکمل های کلسیم  ( که امروزه اکثرا به همراه ویتامین D در دسترس هستند ) با توجه به میزان کمبود کلسیم ٬ نیاز بدن به این عنصر را جبران نماید.

البته در مصرف مکمل های کلسیم باید به نکات زیر توجه نمود :

● میزان کلسیمی که در از طریق مکمل ها در بدن جذب می شوند معمولا کمتر از دوز کلسیم موجود در این مکمل ها می باشد .

● با افزایش سن به تدریج میزان توانایی بدن در جذب کلسیم کاهش می یابد لذا به زنان بالای ۵۰ سال و بطور کلی افراد بالای ۶۵ سال توصیه می شود در طول روز از این مکمل ها استفاده نمایند .

● مصرف بیش از نیاز مکمل های کلسیم با افزایش شدید کلسیم خون ٬ رسوب این مواد در کلیه ها ٬ بروز فشار خون و عوارض آن و … خواهد شد . لذا بهتر است تا مصرف مکمل کلسیم تا حداکثر ۱۵۰۰ میلی کرم در روز محدود شود .

● مصرف زیاد مواد غذایی حاوی سبوس یا غلات کامل همچنین مصرف مقادیر بالای کافئین و الکل جذب کلسیم در روده ها را کاهش می دهد .

● بهتر است بین مصرف مکمل کلسیم و سایر دارو ها ( یا مکمل ها نظیر مکمل آهن ) حداقل دو ساعت فاصله داده شود . تا تداخلی بین این داروها ایجاد نشود .

● بطور کلی مصرف خودسرانه مکمل های کلسیم توصیه نمی شود و از آنجا که برخی داروها مستقیما وارد شیر مادران شیرده می شود حتما باید قبل از مصرف این داروها با پزشک مشورت شود .

● کلسیم در محیط اسیدی بهتر جذب می شود لذا بهتر است مکمل های کلسیم به همراه وعده های غذا و یا بلافاصله پس از وعده غذایی با یک لیوان آب مصرف شود .

● جهت جذب بهتر کلسیم در بدن بهتر است منابع غذایی کلسیم ( یا مکمل های کلسیم ) طی چند نوبت در طول روز مورد استفاده قرار گیرند .

عوارض جانبی مصرف مکمل های کلسیم :

استفاده از مکمل کلسیم معمولا با عوارض خاصی همراه نمی باشد با این وجود در صورتی که دوز های بالایی از این عنصر مورد مصرف قرار گیرند میتوانند موجب بروز سنگ کلیه ٬ اسهال ٬ یبوست ٬حالت تهوع ٬ دل درد و … شوند . البته مشکلات گوارشی بوجود آمده در اثر مصرف مکمل های کلسیم را می توان با تغییر نوع مکمل و یا شروع مصرف با دوز کم و افزایش تدریجی مقدار این مکمل طی چند روز ٬ از بین برد .

انواع مکمل های کلسیم :

سیترات کلسیم : این نوع از مکمل های کلسیم حاوی دز پایینی از ترکیبات کلسیم بوده و جهت جذب در بدن نیازی به محیط اسیدی ندارند .

کربنات کلسیم : اکثر مکمل های کلسیمی از این نوع می باشند . جهت مصرف و جذب بهتر این مکمل ها باید به همراه وعده غذایی مصرف شوند .

گلوکونات کلسیم و لاکتات کلسیم : که حاوی دز پائینی از کلسیم هستند .

کلسیم سخت (Coral calcium ) این نوع مکمل کلسیم جهت درمان بیش از ۲۰۰ نوع بیماری کاربرد داشته و به دلیل قلیایی بودن مسمومیت های اسیدی را نیز درمان کرده از بین می برد .

تعداد بازدید : 48569
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
maryam
۱۳۹۷-۴-۳۰ 20:51:06

سلام ببخشید من بخاطر مصرف کورتون و داروهای خاص که یکمی الان پوکی رو توی سنجش تراکم استخوانم نشون داده مجبورم هر شب قرص کلسیم استفاده کنم. چند مدل قرص کلسیم رو دکترم برام امتحان کرد اما همچنان یبوست شدید دارم که برام مشکل ساز شده. دیگه خسته شدم از این وضعیت لطفا راهنمایی کنید ایا قرص کلسیمی هست که کمتر یبوست بیاره؟؟؟ (در حال حاضر شبی یک عدد کلسیم منیزیم زینک پلاس استفاده میکنم اما به شدت مشکل دارم و در کنارش مجبور به استفاده ملین هستم). از قبل ممنون بابت راهنماییتون

مریم
۱۳۹۷-۴-۳۰ 20:49:41

سلام ببخشید من بخاطر مصرف کورتون و داروهای خاص که یکمی الان پوکی رو توی سنجش تراکم استخوانم نشون داده مجبورم هر شب قرص کلسیم استفاده کنم. چند مدل قرص کلسیم رو دکترم برام امتحان کرد اما همچنان یبوست شدید دارم که برام مشکل ساز شده. دیگه خسته شدم از این وضعیت لطفا راهنمایی کنید ایا قرص کلسیمی هست که کمتر یبوست بیاره؟؟؟ (در حال حاضر شبی یک عدد کلسیم منیزیم زینک پلاس استفاده میکنم اما به شدت مشکل دارم و در کنارش مجبور به استفاده ملین هستم). از قبل ممنون بابت راهنماییتون

maryam
۱۳۹۱-۸-۲۸ 15:45:39

سلام. میخواستم بگم من شنیدم کلسیم برای رشد قد هم مفیده. من تازگی شروع کردم به خوردن قرص کلسیم. میخواستم بپرسم واقعا تاثیر داره؟

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۲-۵-۱۷ 13:46:54

سلام کلسیم و روی در رشد قد موثر است البته تا سن 24 سال رشد قدی متوقف میشود ولی تا سی سالگی کلسیم در استخوان ها ذخیره میشود و بعد از سی سالگی کلسیم دیگر ذخیره نشده و تنها مصرف میشود

نیلوفر م
۱۳۹۱-۳-۱۱ 08:05:25

من مکمل استئو جویس را 2روزه دارم مصرف میکنم و اسهال و حالت تهوع شدید دارم البته فقط صبحها آیا میتونه به خاطر کلسیم موجود در اون باشه؟

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۱-۴-۱۶ 11:50:09

سلام بله مکمل ها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند و اگر خود سرانه استفاده شوند عوارض خواهند داشت

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه