تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

تغذیه و مشکلات دوران بارداری

۴٫ سوء هاضمه و ورم معده :

تغذیه و مشکلات دوران بارداری

تغذیه و مشکلات دوران بارداری

این ناراحتی ها هنگام ابتلا به یبوست و اسهال با نفخ شکم ٬ ایجاد گاز و دردهای کم و بیش متمرکز ایجاد می کنند . که نباید ان را با یبوست مزمن دوران بارداری که برای درمان ان رژیم غذایی غنی از فیبرهای گیاهی لازم است اشتباه گرفت . در این موارد برعکس فیبرهای غذایی خطر تشدید اختلال را دارد .

برای مبارزه با سوء هاضمه و ورم معده باید :

۱٫ زیاد بنوشید : روزانه باید دو لیتر اب قبل یا بعد از غذا بنوشید . دم کرده های گیاهی (مانند گل گاوزبان) ٬ چای کمرنگ (چای پر رنگ باعث ترش کردن می شود) و سبزی های اب پز که تحریک کننده نبوده وغنی از سدیم و پتاسیم می باشند و برای انچه از دست رفته مناسب هستند (از مصرف جوشانده تره که اغلب به اشتباه در زمان ابتلا به اسهال توصیه می گردد جدأ خود داری کنید) .

۲٫ روزی ۲-۳ بار سیب خام بخورید (سیب خام باعث تنظیم حرکت مواد در دستگاه گوارش می شود درصورتیکه سیب پخته باعث تسریع حرکت مواد می شود) . در زمان ابتلا به اسهال کمپوت مصرف نشود بهتر است .

۳٫ از مصرف حبوبات که نفاخ هستند خود داری کنید. در صورت مصرف حبوبات باید از کم شروع کنند و حتمأ از شب قبل خیس خورده باشد یا دو بار بجوشانند و بعد انها را بپزند . غلات مخصوصأ برنج یا نشاسته خوب تحمل می شود . مصرف نان را کم کنید .

۴٫ سبزی های دارای فیبر سخت (تره و کرفس) را خرد کرده و مصرف نمایید و سبزی های حاوی گوگرد (مارچوبه ٬ تربچه ٬ کلم ٬ پیاز) را استفاده نکنید .

۵٫ اب مرکبات را مصرف ننمائید زیرا باعث ترش کردن می شوند باید از خود میوه و یا لیمو شیرین استفاده شود .

۶٫ تمام غذاها را خوب بجوید تا کاملا با بزاق دهان آغشته شود و بهتر هضم و جذب شود .

۷٫ در مصرف هیچ یک از مواد غذایی افراط نکنید و هر گونه تغییر را به ارامی انجام دهید .

۵٫ یبوست :

کندی حرکت مواد در روده اغلب در بین زنان باردار وجود دارد و نباید از ملین های دارویی استفاده کرد . مصرف یک رژیم غذایی غنی از فیبرهای نرم گیاهی موجب تنظیم حرکت مواد در روده و حجیم شدن مدفوع و فعال نمودن حرکات دودی در روده می گردد .

به توصیه های زیر جهت مبارزه با یبوست در بارداری دقت کنید :

. سبزی تازه زیاد مصرف کنید . به صورت خام یا پخته (سبزی سرخ کرده موجب ترش کردن می شود)

. یک یا دو عدد میوه تازه و خام در روز مصرف نمائید (۲۵۰-۳۰۰ گرم) .

کمپوت سیب ٬ دو تا سه عدد الو صبح ناشتا مصرف کنید . از شب قبل انجیر یا الو را در اب خیس کنید و صبح ناشتا مصرف نمائید .

. از مصرف نان با سبوس کامل و محصولات رژیمی دارای سبوس خودداری نمائید مگر انکه قبل از بارداری به مصرف انها عادت داشته باشید چون سبوس از جذب املاح جلوگیری نموده و خطر ایجاد ورم معده را نیز دارد .

. مصرف مواد غذایی ملین ملایم برای صبحانه توصیه می شود : عسل و نان به مقدار مناسب مصرف کنید ٬ میوه های خشک دارای انرژی زیاد هستند بنابراین مواظب باشید زیاد مصرف نشود . یک لیتر اب انگور ۸۰۰ کیلو کالری انرژی دارد .

. تمام حبوبات مانند عدس ٬ لوبیا و نخود تحریک کننده بوده و خیلی انرژی زا هستند و باید در رژیم غذایی با احتیاط مصرف شوند .

تعداد بازدید : 10580
 1  2
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
دریا
۱۳۹۰-۹-۳۰ 13:09:22

من فرزند دومم را باردارم و از مطالبتان استفاده کردم متشکرم

محمد
۱۳۹۰-۴-۱۹ 09:24:18

ممنون كاربردي بود

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه