تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

تغذیه و مشکلات دوران بارداری

تغذیه و مشکلات دوران بارداری :

بارداری یک پدیده فیزیولوژیک است که طی آن مادر با دگرگونی های زیادی مواجه می شود . یکی از تحولات دوران بارداری افزایش نیازهای تغذیه ای مادر است . یکی از نشانه هایی که با ان می توان اطمینان نمود مادر تغذیه خوبی دارد افزایش وزن و روند افزایش وزن مادر در دوران بارداری است .

از تحولات دیگر دوران حاملگی پیدایش بعضی از اختلالات گوارشی مانند تهوع ٬ استفراغ و یبوست و سایر عوارض و ناراحتی ها است که می توان با رژیم غذایی مناسب تا حدود زیادی از عوارض ان کاست .

ویژگی های رژیم غذایی در دوران بارداری :

 تغذیه و مشکلات دوران بارداری problems_pregnancy

تغذیه و مشکلات دوران بارداری

رژیم غذایی زن باردار خیلی متفاوت با رژیم غذایی زنان غیر باردار نیست . زن باردار یک فرد بیمار نیست و نباید به دیده بیمار به او نگریست بلکه به خاطر نیاز جنین مانند یک فرد در حال رشد می باشد و تغذیه او از نظر انتخاب مواد مغذی و نسبت انها در رژیم غذایی مشابه تغذیه کودک است .

زن باردار علی رغم احساس تمایل یا نفرت به غذا باید ترتیبی اتخاذ کند که رشد جنین کافی و طبیعی باشد و رژیم غذایی خود را به نحوی تنظیم نماید تا اضافه وزن دوران بارداری در حد طبیعی باشد . در عین حال بتواند خود را به بهترین نحو با اختلال گوارشی مطابقت دهد .

او باید بهترین راه را انتخاب کند و از توصیه های گوناگون اطرافیان دچار سردرگمی نشود .

مشکلات شایع بارداری شامل :

۱٫ حالت تهوع بارداری دوران بارداری :

تجربه روی زنانی که چندین زایمان داشته اند نشان می دهد که رژیم غذایی نمی تواند تاثیر زیادی روی تهوع داشته باشد این حالت اغلب مربوط به تحریکات بویایی بوده و تنها توصیه ای که می توان کرد اینست که مواد غذایی با بوی ناراحت کننده حذف شوند .

می توان دفعات و شدت استفراغ را با مصرف غذای کمتر در یک وعده و زیاد نمودن تعداد وعده های غذایی کم کرد و هر دو ساعت یکبار مقدار کمی غذا خورد .

کل غذای دریافتی در طول روز نباید از مقدار غذایی که بطور معمول فرد می خورد بیشتر شود . باید پروتئین ها (۲۰ درصد) و کربوهیدرات ها (۵۵ درصد) و چربی ها (۲۵-۳۰ درصد) انرژی را بدون کمبود یا افراط در دریافت تامین کنند .

بتدریج که حالت تهوع کاسته می شود وعده های غذایی را کم و می توان غذا را در چهار وعده مساوی تقسیم نمود (یا پنج وعده) .

اگر زن باردار خیلی استفراغ نکند (۲۰۰۰ کیلو کالری برای اوایل بارداری کافی است) بتدریج که به ماه های اخر نزدیک می شود به میزان کالری دریافتی نیز افزوده می گردد .

۲٫ مبارزه با گرسنگی در دوران بارداری :

گرسنگی ناگهانی و شدید زن باردار اغلب روانی است این نوع گرسنگی بیشتر در ذهن وجود دارد تا در معده بنابراین با کلک مادر باردار را گول زد بدون اینکه اینکار علمی باشد اما کاملا موثر است با این ترتیب که :

. اشامیدن یک لیوان بزرگ اب در هر بار که احساس گرسنگی دست می دهد قبل از زمان صرف غذا . اینکار باعث رضایت موقت شده و موجب رقیق شدن ترشحات معده می گردد که عامل ایجاد گرسنگی ناگهانی و شدید می باشند .

. خوردن سبزی های تازه به مقدار زیاد که غنی از آب و الیاف بوده و ارزش انرژی ذاتی کمی دارند و معده را پر می کنند از خوردن میوه های تازه که غنی از قند هستند و مخصوصأ انگور و گلابی خود داری شود و در صورتی که انرژی دریافتی زیاد است گاهگاهی از شیرین کننده های مصنوعی به جای قند استفاده شود .

. جویدن آدامس برای مدت طولانی (یک عدد آدامس ۱۰ کالری انرژی دارد . آدامس های بدون شکر نیز در داروخانه وجود دارد) یا جویدن چوب شیرین بیان (ریشه) چون جویدن و خوردن ان احساس خوردن غذا دست می دهد و می توانید تا زمان غذا خوردن احساس گرسنگی را کنترل کنید .

۳٫ احساس ترش کردن دوران بارداری :

سوزش معده زمانی ایجاد می شود که معده خالی است و باید در این حالت نکته های زیر مورد توجه قرار گیرد :

. برای رقیق شدن ترشح زیاد معده آن را پر نمود .

. از خوردن غذاهای ترش که سوزش معده را بیشتر می کنند خود داری شود .

. تعداد وعده های غذا را زیاد نمود .

زیاد کردن وعده های غذا :

برای اینکه معده خالی نماند وعده های غذا را زیاد کرده بدین ترتیب که سه وعده غذای سبک و سه وعده مصرف شود بدون اینکه در هر وعده غذای کامل و تحریک کننده مصرف شود .

از مصرف سرکه همراه با سالاد پرهیز شود و از غذاهایی که زیادی اسید معده را جذب می کنند استفاده شود مانند : شیر ٬ تخم مرغ و غذاهای نشاسته ای (مثلا ماکارانی که با پنیر خورده شود )

هر چه یک غذا طعم کمتری داشته باشد کمتر ترشح اسید را تحریک می کند . بنابراین یک غذای بی مزه که از شیر یا تخم مرغ و یا ارد غلات ٬ سیب زمینی که بصورت پوره تهیه شده باشد ترجیح داده می شود .

در بین سبزیجات باید از آنهایی که ترشی کمتری دارند استفاده شود . گوجه فرنگی و مخصوصأ گوجه فرنگی پخته و رب ان را از غذا حذف کنند .

توجه داشته باشید از خوردن غذاهایی که غنی از فیبرهای تحریک کننده هستند مانند تره ٬ مارچوبه ٬ حبوبات ٬ میوه های خشک ٬ گریپ فروت خودداری شود .

تعداد بازدید : 10578
 1  2
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
دریا
۱۳۹۰-۹-۳۰ 13:09:22

من فرزند دومم را باردارم و از مطالبتان استفاده کردم متشکرم

محمد
۱۳۹۰-۴-۱۹ 09:24:18

ممنون كاربردي بود

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه