تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

حنا طبیعی – حنا هندی

حنا طبیعی و رنگ کردن مو با حنا

حنا طبیعی – حنا هندی :
حنا طبیعی ، حاصل گیاهی با گلهای معطر سفید مایل به سبز است که دارای خواص فراوان دارویی و آرایشی – زیبایی می باشد .
حنا از اولین رنگ های طبیعی کشف شده بوده که بطور گسترده مورد توجه صنایع رنگ سازی ، دارویی و آرایشی قرار گرفت است . این گیاه اصولا از گیاهان گرمسیری می باشد و مبدا رویش آنرا به مدیترانه نسبت می دهند .
حنا از پرمصرف ترین و مفید ترین گیاهان دارویی در ایران است که همواره مورد توجه طب سنتی بوده است علاوه بر این حنای طبیعی جهت پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها در مصر و یونان مورد استفاده قرار می گرفته است
برای مثال این گیاه دارویی به جهت داشتن ماده ای بنام تانن خاصیت قابض دارد ، در درمان اسهال خونی مورد استفاده قرار می گرفته و یا در دوره جالینوس به افرادی که دچار زخم دهان می شدند توصیه می کردند که حنا بجوند . علاوه بر این توصیه شده ، از ضماد برگ حنا ی طبیعی همراه با برگ گردو برای رفع سردرد استفاده شود . از دیگر خواص دارویی حنا می توان به کاهش دردهای روماتیسمی ، نرم کردن و جلوگیری از شکنندگی موها ، رویش و تقویت مو ، تاثیر آن در از بین بردن بیماری های قارچی پوست اشاره نمود .
در حنا ماده ای بنام موسیلاژ وجود دارد که باعث می شود در اثر تماس با آب ، حنا به حالت خمیری شکل درآید و به راحتی بتوان از آن برای رنگ کردن مو و … استفاده نمود .
احادیث و روایات فراوانی در مورد خضاب و رنگ گردن ناخن ها و موی سر و صورت با حنا وجود دارد که همگی مبین خواص متمایز این گیاه می باشد .
به گفته علامه مجلسی : کسی که خود را با حنا خضاب کند خداوند او را از سه بیماری جذام ، برص و آکله یا قانقاریا در امان نگه می دارد.
حنایی که به منظور رنگ کردن مورد توجه قرار می گیرد در واقع پودر برگ های خشک درختچه ی حنا می باشد ماده ای به نام لاوسون حاوی مقدار جزئی سمیت در حنای طبیعی وجود دارد که بیشترین عامل رنگی آن می باشد . حنای طبیعی ، همواره دارای ته رنگ قرمز بوده و هیچ‌گاه به سمت رنگ مشکی کشیده نمی‌شود و حناهای ارائه شده مشکی رنگ ، حنای طبیعی نیستند . البته با جدا سازی ماده رنگی از حنای طبیعی ، حنای بیرنگی ایجاد می شود که به عنوان نرم کننده ، خنک کننده و ترمیم کننده پوست کاربرد دارد و به اعتقاد کارشناسان خواص آن نیز در این فرایند کاهش یافته است .
در ایران حنای نرماشیر از استان کرمان ، بهترین نوع حنا می باشد و حنای کرمان ، یزد و بم به ترتیب در رده های بعدی قرار می گیرند .
بر خلاف موارد ذکر شده ، نوعی حنا با عنوان حنای هندی در بازار به فروش می رسد که به رنگ سیاه یکنواخت یا قهوه ای تیره می باشد و نه تنها خواص دارویی ذکر شده حنای طبیعی را ندارد بلکه به عقیده متخصصان پوست و مو ، آنچه پس از استفاده این حنا باقی می ماند پوست به شدت ملتهب است
در تهیه حنا هندی به جای گیاهان طبیعی از مواد شیمیایی نظیر پارافنیلین دی‌آمین استفاده شده تا رنگی متمایز از حنای معمولی ایجاد شود . این ماده شیمیایی که عموما در تولید رنگهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد ، می تواند موجب بروز حساسیت های موضعی شود که باسوزش ، قرمزی ، خارش و التهاب همراه می باشد
از موارد استفاده حنا هندی و شیمیایی در مصارف آرایشی ( به جهت رنگ‌پذیری بالا و راحت‌تر آن ) می توان به تاتوی موقت اشاره نمود که اغلب با واکنش های آلرژیک پوستی همراه است . اثر تاتو با حنا هندی معمولا در حدود ۳ هفته بر روی پوست خواهد ماند .
توصیه می شود جهت از بین بردن تاتو حنا هندی از اسکراب های پوستی (ماسک های طبیعی پوستی ) به هنگام استحمام ، استفاده شود . لازم به ذکر است که محل تاتو با حنا هندی نباید با لیف های زبر شسته شود چرا که احتمال زخم و عفونت در آن ناحیه افزایش می یابد .

نویسنده :admin
تعداد بازدید : 12079
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
سمیرا
۱۳۹۷-۴-۲۹ 19:42:28

من حنای هندی استفاده کردم هم برای خودم هم برادرم رنگ مصنوعی داره که سریع مشکی میکنه اما نه سوزش داره نه ورمی چیزی فوایدشو متوجه نشدم چوم مستمر نبوده اما خواهشا دروغ ننویسین شاید برا بعضیا سوزشو التهاب باشه نه همه...

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه