تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

درمان فشار خون – پایین آوردن و کاهش فشار خون

نکات ضروری در کاهش فشار خون :

* در صورت بروز عوارض جانبی در اثر مصرف داروهای موثر بر پرفشاری خون ( مانند سرفه های خشک با کاپتوپریل و انالاپریل ، ورم یا سردرد با آملودیپین و نیفدیپین ، یبوست باوراپامیل ) ضروری است بیمار با پزشک خود مشورت نماید.

* پرفشاری خون یک بیماری مزمن است و دارودرمانی آن باید تحت نظر پزشک به طور مادام العمر ادامه یابد. به طور کلی هرنوع تغییر در میزان دارو باید با نظر پزشک صورت پذیرد.

* در صورت وقوع بارداری یا در دوران شیردهی ، فرد مبتلا به پرفشاری خون می بایست در اسرع وقت ، جهت بررسی ایمنی داروها به پزشک مراجعه کند.

* در صورت تجویز داروهای مدر ، با توجه به افزایش حجم ادرار بهتر است این داروها در طول روز مصرف شوند و از مصرف آن در شب هنگام و یا زمان خواب و استراحت پرهیز گردد.

درمان فشار خون – پایین آوردن و کاهش فشار خون

درمان پرفشاری خون ( فشار خون بالا ) :

هدف از درمان پرفشاری خون ، رساندن فشار خون بیمار به کمتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه ( ۹/۱۴ سانتیمتر جیوه ) است. باید بدانیم که پرفشارخونی را فقط می توان کنترل کرد چرا که ماهیتا یک بیماری مزمن است و درمان آن مدام العمر می باشد. در افراد دیابتیک و مبتلایان به بیماری های کلیوی باید فشار خون را به کمتر از ۸۰/۱۳۰ میلیمتر جیوه ( ۸/۱۳ سانتیمتر جیوه ) رساند.

دو جزء اصلی و اساسی در درمان پرفشاری خون اصلاح عادات و شیوه ی زندگی فرد و دارودرمانی می باشد. در مبتلایان به پیش پرفشاری خون که بیماری زمینه ی دیگری نظیر دیابت ندارند نیازی به دارو درمانی نمی باشد و اصلاح عادات و شیوه ی زندگی فرد کفایت می کند در این زمینه به بیمار توصیه های زیر می شود :

۱ – کاهش وزن

۲ – محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی

۳ – افزایش فعالیت های فیزیکی و ورزش ( حداقل ۳۰ دقیقه در روز و حداقل ۳ بار در هفته )

۴ – عدم مصرف الکل

۵ – قطع سیگار

۶ – امروزه از معمول ترین دلایل افزایش و بالا رفتن فشار خون در افراد ، فشار های عصبی خود آگاه و نا خود آگاه می باشد که در این موارد طبق توصیه پزشک معالج بهتر است بجای مصرف دارو های کاهش فشار خون ، از ارام بخش های مناسب استفاده شود

در مبتلایان به پرفشار خونی مرحله ی یک و دو حتی در صورت عدم وجود بیماری زمینه ای علاوه بر اصلاح عادات و شیوه ی زندگی فرد ، دارودرمانی ضرورت دارد.

گیاهان دارویی موثر بر پرفشاری خون :

۱ – دیورتیک ها ( مدرها ) مانند فوروسمایدو تریامترن اچ.

۲ – داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند کاپتوپریل و انالاپریل.

۳ – آنتاگونیست های گیرنده ی آنژیوتانسین ، مانند لوزارتان.

۴ – بلوک کننده های کانال کلسیم مانند آملودیپین نیفدیپین و وراپامیل.

۵ – بتابلاکرها نظیر آتنولول ، پروپرانولول و متوپرولول.

۶ – میتل دوپا

۷ – هیدرالازین

۸ – پرازوسین

فشار خون بالا به همراه بیماری های دیگر :

۱ – در صورتی که همزمان با پرفشار خونی به سایر بیماری های دیگر نیز مبتلا هستید پزشک را مطلع کنید.

۲ – در بیمار مبتلا به پرفشار خونی و نقرس بهتر است از مدرها استفاده نشود.

۳ – در مبتلایان به پرفشارخونی همراه با آسم و بیماری های انسدادی ریوی و یا بلوک قلبی بهتر است از بتابلاکرها استفاده نشود.

۴ – در بارداری داروهایی نظیر کاپتوپریل ، انالاپریل و لوزارتان منع مصرف دارند.

۵ – در بیمار مبتلا به پرفشارخونی و هیپرتیروئیدی ، لرزش و یا میگرن پروپرانولول انتخاب مناسبی می باشد.

۶ – در بیمار مبتلا به پرفشارخونی و افسردگی بهتر است متیل دوپا مصرف نشود.

گیاهان موثر در کاهش فشار خون :

گیاهانی نظیر شنبلیله ، زالزالک ( گیاه سرخ ولیک ) ، سیر ، تخم کرفس و برگ زیتون در پایین آوردن فشارخون اثرات سودمندی دارند. امروزه از بعضی از این گیاهان فرآورده های دارویی نیز تهیه شده است که با نظر پزشک و با توجه به شرایط خاص هر بیمار به عنوان درمان کمکی قابل مصرف می باشند و جایگزین درمان های دارویی نمی باشند. به عنوان مثال از گیاه سرخ ولیک قطره گیاهی به نام کراتاگوس وجود داردکه در پرفشاری خون به عنوان درمان نگه دارنده کاربرد دارد. فرآورده های سیر نیز به صورت قرص ( گارلت و گارسین ) موجود می باشند.

نویسنده :admin
گروه : بیماری
تعداد بازدید : 1189
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه