تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

بیماری آلزایمر در دوران یائسگی

بیماری آلزایمر در دوران یائسگی alzheimers

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع دمانس ( زوال عقل ) است که در آن بعد از گذشت چند سال از ابتلا ٬ علائمی نظیر از دست دادن حافظه موقت بروز و به تدریج با از بین رفتن قدرت تشخیص زمان ٬ افسردگی شدید ٬ کاهش قدرت تکلم به اوج خود رسیده و سرانجام طی پنج تا ده سال از بروز علائم مرگ در اثر مشکلات تنفسی را به دنبال خواهد داشت .

بروز بیماری آلزایمر را به دلیل تشکیل ساختارهای پروتئینی کروی شکل که به آنها اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود در خارج نورونهای برخی مناطق مغز و جسم سلولی نورونها می دانند .  این اجسام آمیلوئیدی در اثر ایجاد تغییراتی در پروتئوم سلولهای عصبی ٬ بهم خوردن تعادل و تغییر در ساختار آپولیپوپروتئین E ، پروتئین‌های پرسینیلین ، پپتید آمیلوئیدبتا ، و سینوکلئین ایجاد می‌شوند . از دیگر پروتئینهای مهم در ایجاد بیماری آلزایمر پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید می باشد که در اتصال سلول های سیستم عصبی و… نقش دارد .

زنان در مقایسه با مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر قرار دارند . با توجه به مطالعات اخیر استفاده از درمان هورمونی در زنان یائسه می تواند خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهد . با این وجود در یک مطالعه تصادفی شاهد دار در زنان مبتلا به شکل خفیف تا متوسط بیماری آلزایمر ٬ دیده شده که درمان با استروژن به مدت ۱ سال ٬ نه پیشرفت بیماری را کند می کند و نه اختلال شناختی را بهبود می بخشد . ا

ثر درمان هورمونی بر عملکرد شناختی در زنان فاقد دمانس ( زوال عقل ) در مطالعه حافظه WHI   (WHIMS)  بررسی شد این مطالعه روی زنان ۶۵ سال یا مسنتر صورت گرفت و برخلاف یافته های حاصل از مطالعات مشاهده ای در زنانی که در مطالعه WHIMS به طور تصادفی در گروه درمان هورمونی قرار گرفته بودند افزایش معنی دار خطر زوال عقل (در حد ۲ برابر ) که عمدتا به صورت بیماری آلزایمر بود گزارش شد . علاوه بر این مصرف هورمن با اثر نامطلوبی بر روی شناخت همراه بود .

با توجه به افزایش میزان بروز سکته مغزی در مصرف کنندگان هورمون در کارآزمایی WHI این احتمال وجو دارد که حوادث خفیف و تشخیص داده نشده مغزی – عروقی در گروه درمان هورمونی با شیوع بیشتری رخ بدهند و سبب افزایش خطر دمانس یا زوال عقل شوند .

مصرف برخی مواد غذایی نیز می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد از آن جمله می توان به مصرف ماهی مانند قزل آلا و ساردین ( به علت وجود اسید چرب امگا تری ) ٬ سیب ( زیرا به مقدار کافی حاوی مواد آنتی اکسیدان می باشد ) ٬ زردچوبه ٬ گردو ٬ بادام ٬ روغن زیتون ٬ لوبیا و سویا ٬ زرده تخم مرغ ( به دلیل دارا بودن میزان فراوان لسیتین ) همچنین مصرف مکمل های ویتامین B بخصوص ویتامین های B12 و B6 اشاره نمود .

منابع :

سایت ویکیپدیا

بیماری های زنان نواک

گروه : بیماری
تعداد بازدید : 2052
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه