تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

کیست سینه ( بیماری فیبروکیستیک پستان ) در زنان

کیست سینه ( بیماری فیبروکیستیک پستان ) در زنان

تغییرات فیبروکیستیک (Fibrocystic ) شایعترین ضایعه خوش خیم پستان است که طیفی از نشانه ها و علایم بالینی و تغییرات بافتی را پوشش می دهد . واژه تغییر فیبروکیستیک به تصویر هیستولوژیک فیبروز ٬ تشکیل کیست و هیپرپلازی اپیتلیال اشاره دارد . کیست ها از لبول های پستان منشاء می گیرند و در اثر انحراف از روند پسرفت طبیعی پستان به وجود می آیند .

فیبروکیستیک در زنان ۳۵-۵۵ ساله شایع است اما در زنان یائسه ای که از درمان های جایگزین هورمونی استفاده نمی کنند بندرت دیده می شود . این ضایعات با تغییرات خوش خیم در اپی تلیوم پستان همراه هستند .

تغییرات فیبروکیستیک ممکن است توده بدون علامت نرم و متحرکی را به وجود آورد که امکان دارد قابل فشرده شدن باشد .

ایجاد کیست سینه اغلب با درد یا حساسیت و گاهی اوقات با ترشح از نوک پستان همراه است در بسیاری از موارد ناراحتی بیمار همزمان با مرحله قبل از خونریزی قاعدگی است . تغییر اندازه توده و ظهور یا ناپدید شدن سریع توده پستان شایع است .

درد سیکلیک پستان شایع ترین علامت تغییرات فیبروکیستیک است . درد ٬ تغییر اندازه ٬ متعدد و دو طرفه بودن ضایعات ویژگی هایی هستند که برای افتراق فیبروکیستیک از سرطان پستان بسیار مفید واقع می شوند .

یافته های میکروسکوپیک مرتبط با بیماری فیبروکیستیک عبارتند از :

کیست ها ٬ پاپیلوماتوز و هیپرپلازی اپی تلیوم مجرا

تست های تشخیصی فیبروکیستیک (Fibrocystic ):

در بیماران مبتلا به بیماری کیستیک ممکن است توده فیبروکیستیک مشخصی وجود داشته باشد که به طور شایع براساس یافته های بالینی از کارسینوم غیر قابل افتراق است . در این موارد ماموگرافی ممکن است سودمند باشد اما هیچ یک از نشانه های ماموگرافیک برای تفییر فیبروکیستیک جنبه تشخیصی ندارند . سونوگرافی برای افتراق توده های کیستیک از انواع توپر مفید واقع می شود . ضایعات مشکوک دیده شده در سونوگرافی یا ماموگرافی باید تحت بیوپسی قرار بگیرند ٬ حتی اگر بیوپسی سوزنی به عمل آید و نتایج آن از نظر بدخیمی منفی باشند ٬ توده های مشکوکی که در چند ماه برطرف نشده اند باید برداشته شوند .

تغییرات فیبروکیستیک و خطر سرطان پستان :

ایجاد کیست پستان با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند مگر آنکه شواهد بافتی به نفع تغییرات پرولیفراتیو اپیتلیوم با یا بدون آتیپی وجود داشته باشد .

با آنکه به وسیله برخی از خصوصیات بالینی تغییرات فیبروکیستیک می توان تا حدودی آنها را از کارسینوما افتراق داد تنها راه قطعی افتراق آنها از هم نمونه برداری و مطالعات بافتی است . با در نظر گرفتن ارتباط بین اشکال مختلف تغییرات فیبروکیستیک با کارسینوما های پستان بهترین دیدگاه ها بدین شرح است :

• در این حالت ها احتمال افزایش خطر کارسینوما حداقل یا صفر است : لیفی شدن ٬ تغییرات کیستی (چه بوسیله میکروسکوپ متوجه آنها شویم و چه در بررسی مستقیم آنها را ببینیم ) ٬ متاپلازی آپوکرین ٬ آدنوزیس اسکلروزان ٬ هایپرپلازی خفیف .

• در این حالت ها احتمال ایجاد کارسینوما ( سرطان پستان ) کمی افزایش یافته است (یک و نیم تا دو برابر) : هایپرپلازی متوسط تا شدید ٬ پاپیلوماتوز مجاری .

• احتمال ایجاد کارسینوم ( سرطان پستان ) در حالت های زیر بسیار چشمگیرتر است (پنج برابر) : هایپرپلازی غیر معمول در سطح مجاری کوچک و لوبول ها همراه درگیر شدن مجاری بزرگتر .

• وجود تاریخچه خانوادگی سرطان پستان ٬ احتمال سرطانی شدن تمامی تغییرات پستانی را افزایش می دهد .

در نزدیک به ۵% ا نمونه گیری های بافتی هایپرپلازی غیرمعمول دیده می شود بنابراین در درصد بالایی از زنان عامل ایجاد توده تغییرات فیبروکیستیک است و باید به آنها اطمینان دهیم که احتمال ایجاد سرطان در آنها یا خیلی کم است یا اصلا وجود ندارد .

توصیه و درمان تغییرات فیبروکیستیک :

تغییر فیبروکیستیک ( کیست های پستان ) نوعی تغییر تکاملی طبیعی در روند رشد و پسرفت پستان است که غیر از معاینه بالینی دقیق پستان و غربالگری با ماموگرافی یا مطالعات تصویر برداری به درمان خاصی نیاز ندارند .

حذف کافئین از برنامه غذایی با بهبود علایم همراه است باید به بیمار توصیه شود از مصرف چای ٬ قهوه ٬ نوشابه های مشکی و شکلات ٬ کرفس ٬ بادمجان خود داری کند و مقدار مصرف نمک را نیز کم کند . همچنین برای زنان مصرف ویتامین E (150-600 واحد در روز) یا ویتامین B6 (200-800 mg در روز) مفید است .

باید به بیمارانی که دچار تغییرات فیبروکیستیک شده اند توصیه شود که هر ماه درست بعد از پایان قاعدگی پستان های خود را معاینه نمایند و در صورت پیدایش توده موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند .

منابع : بیماری های زنان نواک

آسیب شناسی پایه رابینز

گروه : بیماری
تعداد بازدید : 188438
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
لیلا
۱۳۹۷-۱-۶ 11:16:38

با سلام ۳۴ ساله و مجرد هستم چهار ماه پیش سونو انجام دادم که در پستان راست یک توده هیپواکو دیده شده که بسیار کوچک میباشد که تو سونو نوشته شده میتواند یک fatلوبول ویا فیبروادنوم باشد اگزیلری دوطرف نمای طبیعی دارد آیا این نوع توده خطرناک هست چون الان حدودا یک هفته ای هست که هم درد دارم یعنی گاهی سینه سمت راستم تیر می کشه و گاهی برای چند دقیقه ای خارش میگیره ممنون میشم راهنمایی کنید

sana
۱۳۹۶-۱۲-۱۴ 23:36:05

ﺳﻼﻡ ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ ﻣﻦ ﺳﯿﻨﻪ ﻓﯿﺒﺮﻭﮐﯿﺴﺘﯿﮏ ﺩﺍﺭﻡ ﻭﺳﻮﻧﻮ ﻭﺩﮐﺘﺮﻡ ﮔﻔﺖ ﭼﯿﺰ ﻣﻬﻤﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺣﺎﻻ ﺳﻮﺍﻟﻢ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻣﻦ ﯾﻪ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺧﻮﻧﺪﻡ ﮐﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻓﯿﺒﺮﻭﮐﯿﺴﺘﯿﮏ ﭘﺴﺘﺎﻥ ، ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺧﻄﺮ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﻣﻨﻮ ﺧﯿﻠﯽ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯿﮕﻪ

صبا
۱۳۹۶-۱۲-۲ 19:37:55

با عرض و خسته نباشید، ببخشید من هفده سال دارم و در زمان عادت ماهیانه تاخیر داشتم، برای همین موضوع به پزشک زنان مراجعه کردم و با سونوگرافی متوجه شدم که تنبلی تخمدان دارم برای همین مشکل قرص متفورمین که به اتمام رسیده و دیان مصرف میکنم، برای دوره‌ی دومه که دارم دیان مصرف میکنم اما حس میکنم سینه‌ی سمت راستم نسبت به لمس حساس شده، اما سینه‌ی سمت چپ به مراتب کمتر هست دردش، به طور کلی وقتی لمسش میکنم احساس درد میکنم، این درد زمانی که دیان مصرف نمیکردم سراغ من نیومده بود، آیا درد سینه‌ی مشکل جدی‌ای هست؟ میتونه این درد عوارض قرص دیان و قرص‌های هورمونی باشه؟ بعد از معایناتی که خودم انجام دادم هیچ برجستگی و یا تغییراتی در سینه‌هام ندارم اما برای این درد خیلی نگرانم. ممنون از پاسخگویی شما(:

پریسیما
۱۳۹۵-۸-۱۲ 05:39:26

سلام ممنونم ازاطلاع رسانی شما

س.ا
۱۳۹۵-۲-۲۱ 07:58:30

سلام آيا كيست سينه علائم نزديك شدن يائسگي ميباشد

admin
۱۳۹۷-۵-۲۹ 05:20:09

خیر

مستانه
۱۳۹۴-۱۲-۵ 13:27:41

من 26 ساله و متاهل هستم،چندماهه درد سینه دارم سونوگرفتم دکتر گفت چند تا کیست کوچیک دارم،اما بازم میترسم،به نظرشما جای نگرانی داره یا نه؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:33:23

خیر فیبروکیستیک بسیار شایع می باشد و جای نگرانی ندارد ، در صورت تداوم درد از ویتامین E و استامینوفن استفاده شود . بهتر است هر 6 ماه برای بررسی اندازه کیست ها سونو انجام شود

نرگس
۱۳۹۴-۱۲-۳ 17:07:04

سلام ،پس از انجام سونوگرافی سه کیست با اندازه های 6و 5 رو 5 میلیمتر در ساعت های 9 و 12 و 1 پستان و تصویر توده با حدود نامشخص با مرکز اکوفری با اندازه 23*32میلیمتر در ساعت 12 پستان مشاهده گردیده

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:36:24

سلام فیبرو کیستیک مشکل خاصی ندارد اما چون توده با حدود نا مشخص دیده شده بهتر است ماموگرافی انجام و جهت نمونه برداری از توده به مراکز تخصصی پستان مراجعه نمایید

پانتا
۱۳۹۴-۱۱-۱۴ 22:34:28

سلام من یک‌ توده فیبروادنوم به اندازه ی ۳ سانتی متر دارم ایا به تعویق انداختن عمل جراحی مشکلی ایجاد می کند؟!

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:58:53

با سلام. احتمال بدخیم شدن توده فیبروادنوم بسیار کم است و توده ای خوش خیم محسوب می شود اما تنها درمان آن جراحی است.

سارا
۱۳۹۴-۱۱-۱۴ 03:16:43

سلام،خواهرزاده من 20 سالشه و مجرده از ناحيه سينه درد داشته سونوگرافى انجام ميده بعد متوجه ميشه کيست هاى زيادى بصورت طولى داخل سينه ش وجود داره که البته اندازه هاشون ميليمترى هستند،الان خيلى ترسيده و روحيشو رو از دست داده،بنظر شما چه بايد کرد؟

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 20:51:31

با سلام . کیست خطری ندارد اما برای اطمینان و کاهش استرس ایشان می توانید به مرکز پستان در انقلاب مراجعه تا یک نمونه برداری از کیست شود.

مهری
۱۳۹۴-۱۱-۵ 11:55:47

خاله من از قبل ازدواج یک جسم سفت و کوچک ب اندازه یک نخود زیر بغل سمت چپ نزدیک سینه داشت.دو سه سال قبل(بچه اولش را داشت)ب علت ایجاد فیبروکیست در هر دوسینه یکی از کیستهای سینه چپ را ک بزرگتر بود عمل کرد.الان بچه دومش را شیر میدهد(که یکسال و چند ماه دارد) و چند بار از همان سینه چپ خون تقریبا لخته بیرون امده است. ضمن اینکه آن غده زیر بغل هم بزرگتر شده و دکتر گفته پستان سوم است ک ممکنه در ان شیر هم بیاید و میشود آن را عمل کرد ولی عمل نکند بهتر است.ولی الان درد دارد . علت این درد , و خونریزی نوک سینه چپ چیست؟ایا خطرناک است؟ (خونریزی در دوران پریود و بعد از ان رخ داده در حالی ک ب علت فوت یکی از نزدیکان غم و ناراحتی داشته ایا این فشار روحی در دوران قاعدگی میتواند علت خونریزی باشد؟)

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 20:57:32

با سلام . خونریزی در سینه نیاز به بررسی بیشتر دارد. حتما به مراکز تخصصی پستان مراجعه شود.

شیوا شکری
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ 19:21:17

سلام من تقریبا چهار سال میشه فیبروکیستیک سینه دارم میخواستم بدونم نخوردن چه غذایی باعث بهبود سینه ام میشه ایا زایمان دوباره در بهبود وضیعت سینه ام تاثییری دارد

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 21:37:40

با سلام . نخوردن مواد غذایی مانند چای و قهوه و شکلات و ... باعث کاهش درد در سینه می شود و در بهبودی کیست تأثیری ندارد. زایمان نیز تأثیری در کیست ندارد.

مهتاب
۱۳۹۴-۹-۲۲ 10:28:48

سلام ، ٤٢ ساله هستم ، مدت ٥ ساله از امپول ضد باردارى مدروكسى پروژسترون و استراديول سيپيونيت استفاده ميكنم از ٧ ساله پيش يك ادنوما زير ١ سانت در سينه دارم كه تا به حال بزرگ نشده است ولى اين سرى در سونو گرافى خيلى كم بزرگ شده و در هر دو سينه دو فيبر كيست زير ١ سانت ديده شد أيا بايد امپول ضد باردارى را قطع كنم يا ربطى به امپول ندارد قبل از هر ماهيانه سينه هايم به شدت دردناك ميشود كه با ويتامين e بهتر ميشود . ممنون ميشم جواب بديد . دو فرزند دارم

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:19:40

با سلام. آمپول مدروکسی پروژسترون در طولانی مدت باعث عوارض می شود بهتر است از روش دیگری جهت جلوگیری استفاده نمایید . درد قبل از عادت ماهانه طبیعی می باشد می توانید جهت کاهش درد ا3 روز قبل از شروع قاعدگی از قرص استامینوفن استفاده نمایید و مصرف ویتامین دی را ادامه دهید . توده ی سینه ی شما بسیار کوچک است و جای نگرانی ندارد فقط بهتر است هر 6 ماه جهت بررسی اندازه ی توده ها سنوگرافی نمایید.

مرضیه
۱۳۹۴-۹-۲۱ 23:17:42

سلام،من ۲۳ساله و مجرد هستم،کیست سینه دارم که بزرگ شده و به ۱۵میلی رسیده،هر شش ماه سونو میدم،دکترم گفته اگه از بیست میلی متر بگذره باید نمونه برداری بشه،نظر شما چیه؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:21:51

با سلام. توده ی فیبروکیستیک بسیار شایع می باشد و جای نگرانی ندارد . فقط هر 6 ماه جهت بررسی اندازه کیست سنوگرافی انجام داده و در صورت درد در سینه از ویتامین ای استفاده نمایید.

Sara
۱۳۹۴-۸-۲۸ 07:50:25

سلام.خسته نباشید من 30سالمه و مجردم.مدتی بود درد سینه داشتم ولی این فقط در زمان های قبل پریودیم بود وبعد اون برطرف میشد.ولی حدود یک سال پیش ب یکی از سفرهای زیارتی رفتم و متاسفانه برای اینکه پریودنشم قرص ضد بارداری ال دی ب مدت دوهفته یا بیشترمصرف کردم بعداز اون درد سنه داشتم ک یک ماه اخرخیلی زیاد شد ک بیشتر سینه راستم و زیر بغلم بود.رفتم سنو تو سنو.متاسفانه تو سونو گفته شد ک تغییرات فیبرو کستیک دو طرفه مشهود است واز طرفی پرو لاکتینم 12.9هست دکتر داروی داستینکس و نوتروپریمرز دادن ولی ویتامین Eندادن در حالی ک علایم کمبود ویتامینEرو دارم.بنظر شما میتونه از قرصی ک مصرف کردم باشه؟لازمه ویتامینEهم مصرف کنم؟ اینکه نوشته تغییرات خطرناک نیست؟مممون

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:47:55

با سلام . تغییرات فیبروکیستیک خطرناک نمی باشد فقط نیاز به کنترل هر 6 ماه با سنوگرافی دارد . قرص ال دی منجر به درد سینه نمی شود . بهتر است 5 روز قبل از پریود از استامینوفن استفاده کنید و ویتامین ای نیز برای شما مفید می باشد و از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند چای ،قهوه ،نوشابه ، شکلات های حاوی کاکائو و ... خودداری شود. و به دلیل پرولاگتینم بالا حتما داروهای تجویز شده را استفاده نمایید و دوره ی درمان را کامل کرده و سپس مجددا پرولاکتین خون را کنترل نمایید.

مدینه
۱۳۹۴-۸-۲۵ 18:01:47

سلام من زنی 36 ساله هستم اخیرا برای اطلاع از وضعیت سینه هایم سونو دادم نوشته پستان راست موقعیت ساعت 12 بطرف ارئولار ندول کمپلکس سییتیک سالید حاوی نواحی منقوط اکوژن به ابعاد 7×9مبلیمتر مشهود است (birads3) که باعث نگرانی اینجانب شده لطفا مرا راهنمایی کنید متشکرم

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:52:26

با سلام بهتر است برای رد بدخیمی به مراکز تخصصی پستان ( کلینیک جهاد پستان در انقلاب ) مراجعه نمایید و یک نمونه از توده تهیه نمایید .

شکوفه
۱۳۹۴-۸-۸ 15:33:28

سلام خانمی ۳۴ ساله هستم. من توی هردو سینه هم فیبروکیستیک دارم و هم فیبرو آدنوم که با درد زیادی همراه است. بعلت ضربه سینه چپم التهاب نیز دارد. در نواحی آگزیلری دو طرف کیست ندارم. میخواستم بدونم لیزر موهای زاید زیر بغل ضرر دارد؟ اصلا لیزر انجام بدهم یا خیر ؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:20:16

با سلام. برای درد سینه ها می توانید از قرص استامینوفن و ویتامین ای استفاده نمایید . لیزر در ناحیه ی زیر بغل تأثیری بر روی کیست و فیبر آدنوم ندارد.

شکوفه
۱۳۹۴-۸-۸ 15:30:40

سلام من توی هردو سینه هم فیبروکیستیک دارم و هم فیبرو آدنوم که با درد زیادی همراه است. در نواحی آگزیلری دو طرف کیست ندارم. میخواستم بدونم لیزر موهای زاید زیر بغل ضرر دارد؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:17:45

با سلام . خیر لیزر ضرری برای کیست ندارد .

الینا
۱۳۹۴-۵-۲۱ 18:22:44

سلام خسته نباشید،من تو سینه چپم فیبروم ادونما دارم درد وترشح نداره وهر شش ماه سونو میرم،ایا باید ویتامین ای مصرف کنم ،چه اندازه؟ودیگه ایا استفاده از قرص سپروترون کمپوند یا قرص ضد بارداری ممکنه باعث بزرگ شدنش میشه؟میشه در این زمینه راهنماییم کنید،ایا این فیبروم ممکنه به سرطان تبدیل بشه؟

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:36:15

با سلام . فیبروم آدنما توده ی خوش خیم می باشد و احتمال بدخیم شدن آن بسیار کم است اما بهتر است از روش های هورمونی استفاده نشود و در صورت وجود درد در ناحیه ی سینه می توانید از قرص های ویتامین ای یک روز در میان استفاده کنید .

مینا سعادت
۱۳۹۴-۴-۸ 23:28:41

من متوجه شدم کست سینه دارم .این چکاپ هر 6 ماه برا تغییر سایز اگر این کیست بزرگ بشه خطرناکه ؟؟؟راه درمانی چون ویتامین نداره

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:55:26

با سلام . فیبروکیستیک خطرناک نمی باشد اما اگر سایز کیست بزرگ شود به علت ایجاد درد بهتر است تخلیه شود و درمان دارویی با دانازول امکان پذیر است اما این دارو عوارض زیادی دارد و بهترین درمان تخلیه است که البته احتمال عود مجدد هم وجود دارد. ویتامین ای تنها برای کاهش درد موثر می باشد.

فریبا
۱۳۹۴-۴-۵ 16:52:38

سلام,باتشکرازسایت خوبتون سوالی داشتم واون اینکه آیا کسی که فیبروم وکیست سینه داشته باشه میتونه ازقرص جلوگیری مثل مارولون مصرف کنه,فقط برای ماه رمضان ممنونم اگه جواب بدین.

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 20:58:08

سلام . فیبروکیستیک خطرناک نمی باشد ولی بهتر است از روش های هورمونی استفاده نشود البته برای مدت زمان کوتاه مثلا 1 تا 2 ماه قرص جلوگیری تأثیر چندانی روی اندازه ی کیست ندارد و در صورت تمایل می توانید در ماه مبارک رمضان استفاده کنید.

گلي
۱۳۹۴-۴-۱ 17:09:53

سلام ممنون از اطلاعاتتون من كيست سينه دارم الان ٥روزه بچه دار شدم ميخواستم ببينم با توجه به اينكه هنوز شيرم نيومده و سينه هام سفت شده و بايد باي اونهارو بدوشم ايا فشاري كه به سينه هام ميارم و اونهارو ميكشم برا كيستام ضرر داره و باعث پاره شدنش نميشه

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 21:00:14

با سلام . تغذیه ی شیر خوار و یا دوشیدن شیر ضرری برای افراد مبتلا به کیستیک ندارد

لیلا
۱۳۹۳-۷-۲۶ 19:35:12

خیلی جالب بود ممنون

پروانه
۱۳۹۱-۹-۲ 14:32:28

باسلام دیروز مامو گرافی و سونو گرافی کرده ام در سینه چپ یک کیست 3 میلیمتری و جود دارد هنوز نتوانسته ام نتیج را نشان دکتر دهم هیچ درد یا عارضه ای ندارم چه باید بکنم؟ سابقه سرطان سینه در خانواده مادری داریم

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۲-۵-۱۷ 13:38:18

سلام سایز کیست کوچک است و مشکلی ندارد اما به علت داشتن سابقه فامیلی سرطان ماهانه سینه ها را معاینه کنید و هر شش ماه سونوگرافی بدهید و سالانه یک ماموگرافی انجام دهید

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه