تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

کم کاری تیروئید در بارداری – مدیکال

کم کاری تیروئید وقتی ایجاد می شود که غده ی تیروئید به اندازه ی نیاز بدن نتواند هورمون تولید کند و اگر این کم کاری در دوران بارداری اتفاق بیفتد باید هرچه سریعتر به پزشک متخصص غدد مراجعه کرد . در غیر این صورت مشکلات متعددی به وجود خواهد امد.

خطرات و مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید در بارداری

معمولا توصیه می شود خانم های باردار ، در روز حدود ۲۰۰ میکروگرم ید مصرف کنند که می توانند این مقدار را از طریق مصرف انواع آبزیان و نمک یددار البته به میزان توصیه شده توسط متخصص مربوطه به دست آورند تا از این طریق سلامت خود و جنین را تأمین کنند.

برخی مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید در بارداری :

سقط جنین ، مسمومیت بارداری ، زایمان زودرس ، فشار خون ناشی از بارداری ، اختلال رشد در کودک ،آسیب های مغزی در کودک مثل معلولیت های شناختی ، کاهش آهن بدن و افزایش فشار خون.

ارتباط عملکرد تیروئید مادر و جنین

در سه ماه اول بارداری ، جنین به هورمون های تیروئید مادر که از جفت عبور کرده و به دجنین می رسد کاملا وابسته است بعد از پایان این سه ماه غده ی تیروئید جنین فعالیت خود را آغاز کرده و هورمون تیروئید تولید میکند. جنین برای تولید هورمون تیروئید نیاز به ید دارد که از طریق مادر باید آن را دریافت کند.

علایم شایع کم کاری تیروئید در بارداری :

ابتدا ، لازم است بدانید که تمام این موارد در همه ی افراد وجود ندارد بلکه افراد مختلف متناسب با وضعیت خود به برخی از این علایم مبتلا می شوند .

این علایم عبارتند از :

خستگی زیاد ، فقدان توجه کافی ، اختلالات خواب ، افزایش غیرعادی وزن ، ضعف عضلانی ، انقباض های عضلانی ، درد مفاصل ، پف و ورم صورت ، احتباس آب در بدن و نفخ ، افتادگی پلک ، خشکی پوست ، یبوست ، کاهش نبض و گیجی.

تغییرات عملکرد تیروئید در خانم باردار :

بررسی نتایج آزمایش تیروئید خانم باردار باید به دقت انجام گیرد به دلیل اینکه در این دوران یک سری تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارند.

درمان کم کاری تیروئید در زمان بارداری :

پس از مراجعه به پزشک متخصص غدد ، پزشک بعد از بررسی نتایج آزمایشات ، دارو درمانی را آغاز می کند . همانطور که قبلا اشاره شد در کم کاری تیروئید هورمون تیروئید به مقدار کم در خون ترشح می شود به همین دلیل برای رفع این مشکل دارویی تجویز می شود برای افزایش این هورمون در خون که معمولا دوز این دارو در دوران بارداری کمی بیشتر از حالت عادی می باشد زیرا در دوران بارداری نیاز به این هورمون بیشتر است.

متخصص غدد علاوه بر تجویز دارو توصیه میکند که هر شش هفته یک بار آزمایش تیروئید انجام گیرد تا از میزان هورمون تیروئید در خون مطلع شده و در صورت لزوم دوز دارو را تغییر دهد.

تغذیه ی مناسب و ورزش کافی نیز طبق دستور پزشک ، می تواند برای سلامتی مادر و جنین مفید می باشد.

تذکر : خانم های عزیز بدانند قبل از اقدام به بارداری ، آزمایش خون که شامل هورمون های تیروئید می باشد را انجام دهند تا اگر به مشکلات تیروئید مبتلا هستند تحت درمان قرار گرفته و بعد باردار شوند. زیرا کمبود هورمون تیروئید ، تأثیر منفی روی ضریب هوشی و فعالیت های مغزی جنین دارد و جنین در طول چند ماه اول بارداری به هورمون های تیروئید مادر بسیار وابسته است و این هورمون ها نقش مهمی را در رشد طبیعی مغز جنین ایفا می کند.

گروه : بیماری
تعداد بازدید : 728
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه