تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

مشکلات پستان در دوران شیردهی

مشکلات پستان در دوران شیردهی :مشکلات پستان در دوران شیردهی

Breas  Engorgment .1

در این حالت به علت پرخونی و احتقان پستان , تولید زیاد شیر و عدم تخلیه آن و تورم نسج سینه به خصوص قسمت لنفی دچار احتقان می شود و زمانی که  افت سینه ملتهب است به خصوص در بافت لنفاوی روی مجاری شیری فشار آورده و این مجاری را مسدود می کند در این حالت سینه ها بزرگ و سنگین و دردناک می شود و ممکن است مادر تب خفیفی کند .

درمان : مادر باید شیردهی داشته باشد تا سینه تخلیه شود و برای به جریان انداختن شیر می توان حوله گرم روی سینه ها گذاشت تا به جریان شیر کمک کند و بعد از شیردهی باید کمپرس سرد استفاده شود تا تورم برطرف شود زیرا اگر بعد از شیردهی نیز حوله گرم استفاده شود احتقان از بین نمی رود و اگر سینه ها خیلی دردناک است می توان از مسکن هایی که در شیردهی مضر نمی باشد مانند استامینوفن و سینه بندهای حمایتی استفاده کرد .

۲٫ ماستیت :

ماستیت عفونت نسج سینه می باشد . منبع عفونت بینی و گلو نوزاد یا دست آلوده مادر است که از راه خراش هایی که در سینه مادر ایجاد می شود وارد سینه شده و منجر به لرز , تب , افزایش ضربان قلب شده و سینه سفت , متورم , قرمز و دردناک می شود . ماستیت معمولا یک طرف را درگیر می کند و ۳-۴ هفته بعد از زایمان ایجاد می شود و ۱۰ درصد احتمال دارد به آبسه پستان تبدیل شود .

درمان : برای درمان باید از انتی بیوتیک هایی که در شیردهی منع ندارند استفاده کرد معمولا از پنی سیلین استفاده می  شود و اگر مادر حساسیت داشته باشد می توان از اریترومایسین استفاده کرد .

ماستیت منعی برای شیردهی ندارد و اگر به علت سغتی سینه نوزاد قادر به شیر خوردن نباشد می توان شیر را دوشید و به نوزاد داد و بهتر است شیردهی به نوزاد را از سینه سالم شروع کرد . اگر درمان ماستیت ناقص باشد تبدیل به آبسه پستان می شود که یک توده عفونی در سینه است و در این حالت شیردهی از سینه ای که دچار آبسه شده ممنوع است و حتما باید آبسه تخلیه شود و شیر پستان ناسالم را با شیردوش دوشیده و دور انداخته شود تا شیر در پستان نماند .

۳٫ گالاکتوسل :

گاهی توده ای از شیر در سینه می ماند و دلمه ایجاد می کند که به آن گالاکتوسل می گویند این توده سفت , قرمز, متورم و دردناک است
. گاهی نیز در اثر ضربه به سینه مجاری شیری آسیب می بینند و شیر از مجاری به داخل بافت رفته و ایجاد توده می کنند .

درمان : مادر باید شیردهی را ادامه می دهد و کمپرس گرم و ماساژ کمک کننده است .

شقاق نوک پستان :

این حالت به علت وضعیت های ناصحیح شیردهی ایجاد می شود و نیز در مواردی مانند استفاده مادر از صابون و مواد
ضد عفونی کننده در ناحیه پستان که باعث خشکی سینه ها می شود و همچنین اگر بعد از پایان شیردهی سینه را از دهان نوزاد بکشید باعث آسیب به پستان می شود بنابراین باید سینه را با انگشت کوچک از دهان نوزاد خارج کرد .

درمان : بعد از پایان شیردهی چند قطره شیر را روی سینه بمالید و یا از پماد ویتامین  آ+د استفاده شود .

برفک سینه :

علت آن برفک دهان نوزاد یا مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باشد .

علایم : سینه سوزش دارد و  نوک سینه کم رنگ شده و پوسته ریزی دارد و دور نوک سینه قرمز شده و دچار التهاب است
 درمان : برای مادر از پماد نیستاتین و برای نوزاد از قطره نیستاتین استفاده می شود .

گروه : بیماری
تعداد بازدید : 20932
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
فروز
۱۳۹۱-۴-۱۹ 07:47:07

خوب بود، خلاصه ومفيد

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه