تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

ایدز چیست – علائم بیماری hiv

ایدز چیست و راه های درمان آن کدامنداز ایدز چه می دانیم؟

به یاد داریم زمانی که جهانیان مخصوصا جامعه پزشکی ،ریشه کنی آبله و کنترل بسیاری از بیماری های واگیر را جشن می گرفتند و در حالی که علم پزشکی بیشتر بیماری های مسری رامغلوب خود ساخته بود ، ناگهان بروز بیماری ناشناخته ای جهان را با جنجال برانگیزترین بیماری قرن مواجه ساخت: ایدز.

در اوایل بروز همه گیری ایدز ، تصور می شد که بیماری مخصوص کشورهای غربی است ولی با انتشار سریع آن در آفریقا و آمریکای جنوبی و بالاخره آسیا ، مشخص شد که بیماری ایدز هیچگونه نژاد ، مرز ، کشور ، جنس و سنی را در امان نخواهد گذاشت.

عامل به وجود آورنده و بیماری زایی ایدز – hiv :

ویروسی که عامل به وجود آمدن بیماری ایدز می باشد ، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) Human immunodeficiency Virus نام دارد. این ویروس سلول های سیستم دفاعی بدن را از بین می برد. پیشرفت بیماری باعث می شود سیستم ایمنی بطور جدی تخریب شود، در این زمان بدن دیگر نمی تواند با بسیاری از بیماری ها که اصطلاحا عفونت های فرصت طلب نامیده می شود مقابله کند و قدرت خود را از دست می دهد و هر عفونت جدیدی می تواند به نوبه خود قدرت دفاعی بدن را هر چه بیشتر کاهش دهد.

طیف بالینی افراد آلوده به HIV خیلی متفاوت است و برای این بیماری مراحل متفاوتی وجود دارد. در واقع به شدیدترین شکل ابتلا به HIV ایدز گفته می شود ، شکلی که سرانجام سبب مرگ فرد آلوده خواهد شد.در حقیقت بیشتر افرادی که عفونی شده اند اگر درمان نشوند در نهایت به سوی وضعیت بالینی ایدز پیش خواهند رفت.

مطالعات نشان داده است که تقریبا ۵۰ درصد از افراد آلوده به HIV در عرض ۱۰ سال بعد از عفونت و در حدود ۷۵ درصد از آن ها در عرض ۱۵ سال ، به سمت ایدز پیشرفت خواهند کرد. اینکه چرا بیماری با سرعت های متفاوتی پیشرفت می کند دلیل مشخصی ندارد اما احتمال می رود تفاوت های ژنتیکی افراد مختلف ، تفاوت بین ویروس ها و یا فاکتورهای مربوط به نحوه ی زندگی افراد در این رابطه موثر باشند.

سیر و علائم بیماری ایدز :

به طور ساده می توان بیماری را از زمان ورود ویروس به بدن تا هنگام استقرار ایدز به پنج مرحله تقسیم کرد:

۱ – دوره نهفتگی در ایدز :

یعنی زمانی که فرد آلوده به ویروس است اما آزمایش HIV منفی می باشد. در واقع از زمان ورود ویروس به بدن ۲ تا ۱۲ هفته (حداکثر ۱۶ ماه) طول می کشد تا آزمایش خون مثبت شود و در این مدت فرد می تواند دیگران را آلوده سازد. (دوره پنجره)

۲ – عفونت اولیه HIV :

۳ تا ۶ هفته بعد از ورود ویروس به بدن علایمی شبیه به سرماخوردگی ظاهر می شود ، حالت هایی مانند : گلودرد ، تب ، درد مفاصل و عضلات ، بزرگی غدد لنفاوی ، ، ضعف و بیحالی ، سردرد ، کاهش وزن ، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ و گاهی نیز اسهال و بثورات جلدی و یا تظاهرات عصبی.چون این علایم بعد از ۱ تا ۳ هفته خود به خود برطرف می گردد ، کمتر کسی در این مرحله به HIV فکر می کند.

۳ – عفونت بدون علامت HIV  :

این مرحله در بسیاری از افراد بین ۸ تا ۱۰ سال طول می کشد. این مرحله گاهی کوتاه و گاهی طولانی می شود. در این مرحله فرد آلوده ظاهرا سالم به نظر می رسد و علایم بالینی عفونت را ندارد.

۴ – عفونت علامت دار HIV  :

از علایم شایع در این مرحله می توان به بزرگ شدن بدون درد غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) در اکثر نقاط بدن به ویژه در گردن ، پشت گوش ها ، زیر فک ، زیر بغل ، ناحیه کشاله ران اشاره کرد. همچنین سردرد ، بی اشتهایی ، بی قراری ، دل درد و مشکلات عصبی و پوستی – مخاطی ؛ اسهال و یا تب بیشتر از یک ماه ، کاهش وزن بدن بیش از ۱۰ درصد ، خستگی ، تعریق شبانه و بیحالی جزء دیگر علایم احتمالی می باشند.

۵ – ایدز :

با شواهد بارزی از ضعف سیستم ایمنی بدن و بروز انواع بیماری های فرصت طلب.

منبع : فصلنامه تحلیلی ، آموزشی – سازمان انتقال خون ایران

نویسنده :admin
گروه : بیماری
تعداد بازدید : 1333
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه