تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

جلبک های دریایی در صنعت – مزایا و کاربردهای جلبک

بطور کلی جلبک ها در مکانهایی که نور خورشید می تابد و در آب های سطحی رشد می کنند. بیشتر جلبک ها به وسیله ی قلاب هایی به صخره ها یا کف اقیانوس ها سخت چسبیده اند. جلبک های دریایی ۳ گروه سبز ، قهوه ای و قرمز را تشکیل می دهند.

jolback

کاربرد جلبک دریایی به عنوان کود طبیعی :

به کودی که از جلبک های دریایی حاصل می شود ، کود زیستی می گویند.

مزایای استفاده از کودهای زیستی نسبت به کودهای حیوانی یا شیمیایی :

۱ – به جهت زنده بودن و فعالیت حیاتی جلبک های دریایی ، کودهای زیستی از بین نمی روند و دائما در حال زیاد شدن و تکثیر هستند .

۲ – عوارضی که در کودهای شیمیایی یا حیوانی یافت شده است در کودهای زیستی دیده نمیشود .

۳ – نتایج حاصل از مزارع تحت آزمایش با کودهای زیستی نشان می دهد جلبک های سبز آبی با تاتیر در تثبیت ازت هوا موجب می شوند که تا ۳۰ درصد محصول برنج افزایش پیدا کند.

۴ – استفاده از جلبک های دریایی به عنوان کود در زمین های کشاورزی نه تنها محصول را افزایش می دهد بلکه از هجوم حشرات و بیماریها به مزارع جلوگیری می کند.

استفاده از جلبک های دریایی در دامداری ها :

جلبکها می توانند مکمل غذایی مفیدی برای دام ، طیور و آبزیان به شمار روند. در آزمایشات به عمل آمده مشخص شده است که استفاده از جلبک ها به عنوان علوفه برای دام باعث افزایش ۱۰ درصدی شیر دام شده است و حتی کره و چربی شیر را افزایش داده است بدون اینکه طعم و مزه ی شیر را تغییر داده باشد.

در جلبک های دریایی ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی یافت می شود به همین خاطر استفاده از جلبک های دریایی در صنعت مرغداری ، اثرات چشمگیری داشته است.

در آزمایشات نشان داده شده است که مرغ هایی که با جلبک های دریایی تغذیه می شوند بیشتر تخم گذاری می کنند و تخم های حاصل شده ید و کاروتن بیشتری را دارا می باشند. مرغ ها وقتی با جلبک های دریایی تغذیه می شوند بیشتر بر روی تخم ها خوابیده و در نتیجه جوجه های بیشتری تولید می کنند.

جلبک های دریایی همچنین برای ماهیان ، پستانداران و جانوران دیگری که در دریا زیست می کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و این خود نشان دهنده ی این موضوع می باشد که انسانها به طور غیر مستقیم با استفاده از ماهیان و دیگر آبزیان برای تکمیل خوراک خود وابسته به جلبک ها هستند و جلبک ها نقش ارزنده ای در این زمینه دارا می باشند.

استفاده از کودهای جلبکی برای مرکبات هم نتایج خوبی به عمل آورده است.

برای مثال کود جلبکی باعث می شود لیمو زمان بیشتری بر روی درخت بماند و به حد کافی برسد. همچنین کود جلبکی باعث افزایش وزن خوشه های موز گردیده است.

استفاده از کودهای جلبکی در محصولاتی مثل ذرت ، سیب زمینی ، آناناس ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، فلفل ، شلغم ، کشمش ، توت فرنگی نتایج قابل توجهی به بار آورده است.

کودهای جلبکی از به وجود آمدن علف های هرز و قارچ ها جلوگیری می کنند.

همچنین استفاده از کودهای جلبکی باعث کاهش کرم خوردگی محصولاتی مثل خیار ، سیب ، گلهای زینتی شده است و مقاومت میوه هایی مثل کرفس ، مرکبات ، هلو ، گوجه فرنگی را در سرما افزایش داده است.

در ایران در سال های اخیر ، کشت جلبک های دریایی نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

در کشور ما خوشبختانه در سواحل صخره ای جنوب کشور مخصوصا در هرمزگان ، بوشهر و سواحل سیستان و بلوچستان جلبک های دریایی گسترش فراوانی دارند و این امر به دلیل شرایط خاص جغرافیایی کشورمان ایران می باشد و همین امر باعث شده است ،گیاهانی را که مواد اولیه ی دارویی را تولید می کنند به فراوانی در این مناطق یافت شوند و از این طریق از وارد شدن این مواد از خارج به داخل کشور جلوگیری می شود.

نویسنده :admin
تعداد بازدید : 2048
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه