تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

تغذیه دوران بارداری

یکی از دوره های خاص زندگی ، برای هر خانمی ، دوران بارداری او می باشد. یک خانم باردار در این دوران خاص برای اینکه در رفتار خود تغییراتی ایجاد کند حتما انگیزه های لازم را خواهد داشت. با وجود این انگیزه بهتر است خانم باردار در جهت بهبودی عادت های تغذیه ی خود قدم بردارد.

بهتر است خانم باردار در جهت بهبودی عادت های تغذیه ی خود قدم بردارد.

به مواردی که شما را با اصول تغذیه ی مناسب در دوران بارداری آشنا خواهد کرد توجه کنید :

* در دوران بارداری پروتئین مصرف کنید ؛ آمینو اسیدهایی که در پروتئین ها وجود دارند در ساخت سلول نقش بسزایی دارندپس می توان گفت پایه ی اصلی یک رژیم غذایی مناسب وجود پروتئین می باشد. مرکباتی که از پروتئین بالایی برخوردارند از مزیت دیگری نیز برخوردارند. این مرکبات قند خون را در سطح نرمال نگه داشته و باعث مهارگرسنگی شده و در نتیجه میل به خوردن به اصطلاح هله هووله را در شما کم می کند.

بهترین مواد حاوی پروتئین برای خانم های باردار : ماهی (سمولینا ، قزل آلا) ، تخم مرغ ، گوشت بدون چربی ، باقلا ، نخود ، لوبیا ، لبنیات کم چرب ، خشکبار ( گردو ، فندوق ، بادام ، پسته) می باشد.

* لبنیات کم چرب مصرف کنید ؛ به دلیل وجود کلسیم در لبنیات ، مصرف آنها حائز اهمیت است چرا که لبنیات سرشار از کلسیم می باشند. کلسیم به ساخت استخوانهای کودک در دوران بارداری کمک می کند. کلسیم سیستم عصبی شمارا تقویت کرده و همچنین استخوانها و عضلاتتان را قوی نگاه می دارد. برای اینکه جذب کلسیم را در بدنتان بالا ببرید ، می توانید غذاهایی که ویتامین D دارند را همراه با مواد کلسیم دار میل کنید چرا که ویتامین D به جذب کلسیم در بدنتان کمک خواهد کرد.

بهترین مواد حاوی کلسیم ؛ پنیر ، ماست ، اسفناج بخارپز شده ، آب پرتقال کلسیم دار و …

* گوشت گاو (با کمترین میزان چربی ) استفاده کند : ماده ی آهن موجود در گوشت موجب ساخت سلول های قرمز می شود و به همین دلیل است که هم برای شما ضروری است و هم برای کودکتان که در حال ساخت سلول های تازه می باشد. نقش دیگری که آهن در بدن ایفا می کند ، ساخت اتصالات عصبی بین سلول های مغز است. خانم های باردار که گوشت نمی خورند ، می توانند از سبزیجاتی که دارای برگ های تیره هستند استفاده کنند. همچنین می توانند از میوه های خشک ، نخود ، عدس ، لوبیا استفاده کنند. برای اینکه جذب آهن در بدن بالا رود ، همزمان با مصرف غذاهایی که آهن دارند ویتامین C مصرف کنید چرا که ویتامین C جذب آهن را در بدنتان افزایش می دهد. توت فرنگی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، فلفل دلمه قرمز حاوی ویتامین سی می باشند.

* از روغن کتان استفاده کنید ؛ اسیدهای چرب امگا ۳ مخصوصا نوع DHA در دانه های روغن کتان موجود می باشند.از نقش این اسیدها در بدن ، می توان به رشد مغز و چشم کودک و همچنین به سوخت و ساز ویتامین های قابل حل در روغن مانند E وA اشاره کرد. دانه های کتان را می توان روی ماست ، سالاد ، سوپ ریخت و میل کرد.

* از سبزیجات و انواع میوه ها مصرف کنید ؛ میوه ها دارای ماده ای به نام بتاکاروتین هستند. بدن این ماده را به ویتامین A تبدیل می کند. ویتامین A برای رشد پوست ، استخوانها ، چشم و اندام های داخلی کودک ضروری می باشد.

* عدس بخورید ؛ مصرف عدس به دلیل دارا بودن اسیدفولیک که یکی از ویتامین های B می باشد، بسیار اهمیت دارد. مصرف اسیدفولیک در اوایل بارداری بسیار مهم است. این ماده در مقابل مشکلات عصبی که باعث بیماری اسپینا بیفیدا می شوند ، تأثیرگذار است. این ماده در مارچوبه و سبزیجات تیره رنگ مثل اسفناج وجود دارد. همچنین برنج و نان ها ، پاستا و غلات بااین ماده غنی شده اند.

* پاپ کرن (پف فیل) مصرف کنید ؛ پف فیل دارای فیبر است. پف فیل بخشی از غلات مورد نیاز بدن را می تواند تأمین کند و همچنین می تواند یبوست و حالت تهوع را کاهش می دهد.

* مصرف آب را فراموش نکنید ؛ آب با رساندن مواد غذایی به سلول ها و دفع مواد زائد به شما و کودکتان کمک خواهد کرد. به جز آب از مایعات دیگر هم می توانید استفاده کنید البته مایعاتی که کافئین نداشته باشند.

تذکر : کم آبی بدنتان را جدی بگیرید چرا که می تواند باعث زایمان زودرس در خانم باردار شود.

بعضی خانم های باردار به اشتباه فکر می کنند به دلیل اینکه کودکی در بدنشان در حال شکل گرفتن است باید به اندازه ی دو نفر غذا بخورند. خانم های باردار باید بدانند اگر کمبود وزن داشته باشند، دکتر برایشان رژیم پرکالری تری تجویز خواهد کرد و اگر هم وزنشان بالا باشد کمی کمتر از ۳۰۰ کالری برایشان تجویز خواهد کرد. پس با یک رژیم درست ، خطرات دیابت بارداری ، فشارخون ، نوزاد نارس و یا بزرگ را از بین ببرید.

تعداد بازدید : 176
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه