تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

پوسیدگی دندان در دوران شیرخوارگی باید جدی گرفته شود

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ،‌دکتر ‘حسین افشار’ استادیار گروه کودکان دانشگاه تهران، توضیح داد، کودک درهنگام خواب بعدازظهرها یا شب، از شیشه شیر یا شیر مادر استفاده کرده و بارها در طی شب از خواب بیدار شده و شیر می‌خورد و لذا قند موجود در شیر اطراف دندان های جلو فک بالا را احاطه می کند.

وی با بیان اینکه میکروب ها در قند موجود در مایع دهان، خیلی خوب رشد و سپس اسید تولید می کند، گفت: جریان بزاق در هنگام خواب کاهش مییابد و این کندی شستشو و تخلیه، باعث می شود مایعات شیرین دهان به پوسیدگی زودرس دندان ها منجر شود.

وی افزود: این نوع پوسیدگی در کودکانی که عادت دارند در هنگام خواب از شیر مادر استفاده کنند نیز دیده می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که حتی قند موجود در شیر (لاکتوز) هم درصورتی که بر روی دندان ها راکد بماند، می‌تواند باعث پوسیدگی‌ شود.

این متخصص ادامه داد: پوسیدگی دوران شیرخوارگی معمولاً سریع پیشرفت کرده و تاج دندان های جلو فک بالا را کاملاً از بین برده و سبب به وجود آمدن آبسه بر روی لثه‌ها می‌شود و از آن جا که کودک در سن بروز این نوع پوسیدگی قادر به همکاری نیست بنابراین درمان آن از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است. وی به والدین توصیه کرد، قبل از یک سالگی کودکشان، به دندان پزشک مراجعه کنند تا نسبت به وضعیت دندان کودک خود آگاهی لازم را دریافت کنند. او به والدین توصیه کرد، پس از مصرف شیر توسط شیرخوار و قبل از خواب، با کمی آب ، دندان های جلو فک بالا او را تمیز کنند.

منبع :خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۳۰۳۱۹۹۹۴

تعداد بازدید : 924
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه