تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

مراکز اطلاع رسانی دارو ها ٬ راهنمای مردم و پزشکان

باوجود گذشت حدود ۱۵ سال از راه اندازی نخستین مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم در کشور ، هنوز برخی از مردم با عملکرد اینگونه مراکز و اینکه چه سووالاتی را می توانند از این مراکز بپرسند ، آشنایی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اکنون مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم در ۳۰ شهرستان کشور فعالیت دارد ؛ مراکزی که با هدف راهنمایی دارویی مردم و پزشکان و نیز مصرف منطقی داروها راه اندازی شده است.

مراکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم با راهنمایی بیماران ، مسمومان و خانواده های آنان ، شمار مراجعات بی مورد به مراکز درمانی را کاهش می دهد.

این مراکز عوارض معمول دارو ها را شناسایی کرده است و بیماران را با عوارض و تداخلات خطرناک داروها ، آشنا می سازند.

مردم می توانند سووالاتی مانند موارد مصرف دارو ، موارد منع مصرف دارو ، موارد احتیاط ، علائم و نشانه هایی که در زمان مصرف دارو باید رعایت شوند ، شرایط نگهداری و پایداری داروها ، راهنمایی اولیه و بررسی شدت مسمومیت و اقدامات مقتضی یا هرگونه سووال دیگر در رابطه با دارو ها را از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کسب کنند.

پاسخ برخی سووالات تخصصی تر مانند معرفی گزینه های درمانی ایمن تر در دوران بارداری و شیردهی ، خصوصیات دارویی مانند جذب ، توزیع ، متابولیسم و حذف و ارائه دوز سمی دارو را نیز می توان از این مراکز به دست آورد.

همه روزه ، حجم زیادی از داروهای جدید وارد بازار دارویی کشور می شود و بطور قطع تمام عوارض یا خصوصیات این دارو ها را نمی توان جزء به جزء برای پزشکان در دوره های بازآموزی شرح داد. لذا پزشکان می توانند اطلاعات مورد نیاز خود درباره دارو ها را از مراکز اطلاع رسانی دارو ها به دست آورند.

مراکز اطلاع رسانی داروها ، سووالات عمومی و تخصصی در زمینه اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت را با استفاده از کتب مرجع و نرم افزارهای روزآمد بین المللی پاسخ می دهند؛ ضمن آنکه پاسخگویان این مراکز ، خود متخصص مسمومیت ها بالینی ، داروساز ، دستیار تخصصی داروساز و پزشک هستند.

طبق آمار مرکز ملی اطلاع رسانی دارو ها ، بیشترین تماس های تلفنی توسط بیماران و وابستگان آنها انجام می شود و کارشناسان پاسخگو ، سووالات را ثبت و آنها را بررسی می کنند.

پس از بازبینی و بررسی سووال ها ، چنانچه مواردی به ویژه با موضوعات بروز مسمومیت و یا بروز عارضه ناخواسته دارویی وجود داشته باشد ، با فرد سوال کننده تماس گرفته خواهد شد و اقدامات و راهنمایی های ضروری انجام می شود.

علاوه بر این ، اطلاعات آماری سوال ها اغلب بصورت پوستر و مقاله در مجامع علمی مرتبط ارائه خواهد شد.

احمد شیبانی معاون وزیر بهداشت به خبرنگار ایرنا می گوید : مراکز اطلاع رسانی دارو ها با هدف ارایه اطلاعات در زمینه اثرات و عوارض دارویی ، جلوگیری از مصرف خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها، مقرون به صرفه کردن نظام دارویی کشور و کاهش حجم مصرف دارویی در کشور راه اندازی شده است.

به هرحال ، فعالیت اینگونه مراکز و آشنایی مردم و پزشکان با عملکرد این نهادها در کشور برای ارتقای امنیت دارویی مصرف کنندگان و دسترسی به آمار ، ارقام و اطلاعات منطقه ای و کشوری ضروری است.

شهروندان برای ارتباط با مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم می توانند با شماره تلفن ۰۹۶۴۶ تماس بگیرند؛ این مرکز به طور شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل فعالیت دارد.

منبع :  خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۳۰۳۳۶۹۸۷

تعداد بازدید : 3112
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه