تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

کمبود ماما در جهان موجب مرگ یک میلیون نوزاد در سال می شود

نتیجه بررسی های انجام شده توسط بنیاد خیریه نجات کودکان ، نشان می دهد سالانه بیش از یک میلیون نوزاد به دلیل کمبود ماما جان خود را از دست می دهند.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز ، گزارشی که بنیاد خیریه نجات کودکان منتشر کرده است ، نشان می دهد  ۴۸ میلیون زن در سال ، یا به عبارتی از هر سه زایمان یک عمل زایمان بدون کمک ماما انجام می شود.

براساس آمار اعلام شده توسط این بنیاد خیریه ، جهان با کمبود ۳۵۰ هزار ماما روبروست و در صورت جبران این کمبود و اتخاذ تدابیر ساده بهداشتی یا آموزشی درباره خطرات زایمان می توان آمار مرگ و میر نوزادان را به میزان قابل توجهی کاهش داد .

بنیاد خیریه نجات کودکان از رهبران جهان خواسته  تا اراده سیاسی خود را برای به اجرا در آوردن طرح های آموزشی ماما ها و بهبود وضعیت بهداشت جهانی نشان دهند.

این بنیاد خیریه که برنامه ای در جهت تلاش جهت آموزش و استخدام ماما ها ارائه نموده است، اعلام کرده تعداد نوزادانی که در کشورهای فقیر از کمبود اکسیژن جان خود را از دست می دهند بیشتر از تعداد نوزادانی است که در اثر ابتلا به بیماری مالاریا می میرند.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده که احتمال حضور یک ماما در حین زایمان زنان در کشورهای فقیر بسیار پایین تر است ، در نتیجه احتمال مرگ و میر مادران و کودکانشان در این کشورها بسیار بالاتر است.

بر اساس آماری که این بنیاد خیریه منتشر کرده تنها در اتیوپی ۹۴ درصد از زنان بدون کمک ماما زایمان می کنند در حالی که در انگلیس این میزان به یک درصد کاهش یافته است .

در انگلیس با تولد ۷۴۹ هزار نوزاد ، ۲۶ هزار و ۸۲۵ ماما مشغول به کار هستند.

اما در روآندا که در سال ۴۰۰ هزار کودک متولد مک شود ، تنها ۴۶ ماما مشغول به کار هستند.

در افغانستان از هر۱۱ زن افغان ، یک زن در اثر بیماریهای مرتبط با بارداری و یا در حین زایمان ، با خطر مرگ مواجه می شوند که این بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از زایمان نامناسب در جهان می باشد .

علاوه بر آن بسیاری از کودکان در افغانستان به دلیل وجود باورهای سنتی و خرافی جان خود را از دست می دهند ، از جمله این باورهای خرافی اینکه که نوزاد را برای بیرون راندن ارواح خبیثه از وجودش روی زمین می گذارند که می تواند باعث بیماری و عفونت نوزاد شود.

جاستین فورسایت  مدیر عامل بنیاد نجات کودکان می گوید : هیچ زنی نباید بدون کمک افراد آموزش دیده ، زایمان کند.

او می افزاید : این مساله خیلی پیچیده ای نیست. اگر کسی بداند که چطور نوزاد را خشک کند و یا پشت او را ماساژ دهد تا راحت نفس بکشد ، می تواند بین مرگ و زندگی نوزاد فاصله ایجاد نماید.

فورسایت از دولت های سراسر جهان خواسته است تا موضوع افزایش کارمندان امور بهداشتی را در راس برنامه های بهداشتی درمانی خود قرار دهند. اما در سال گذشته با وجود وعده های دولت های جهان مبنی بر اراده سیاسی و کمک های مالی جهت کاهش مرگ و میر مادران و نوزادانشان هنوز اقدامی جدی در این راستا صورت نگرفته است .

منبع :  خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۳۰۳۱۹۹۴۹

تعداد بازدید : 3472
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه