تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

توصیه پزشکان جهت پیشگیری از حساسیت های فصلی در بهار

توصیه پزشکان جهت پیشگیری از حساسیتهای فصلی در بهار

آلرژی فصلی که التهاب بینی را نیز به همراه دارد یکی از شایع ترین آلرژی هایی می باشد که با شروع فصل بهار و هم زمان با گرده افشانی گیاهان آغاز می شود و ممکن است تا اواخر تابستان ادامه داشته باشد.

به گفته پزشکان ، آلرژی های فصلی در بیشتر افراد زمینه ژنتیکی دارد ،آبریزش بینی ، خارش چشمها و گلو ، عطسه های غیر قابل کنترل و در بعضی مواقع خارش پوست ، از علایم آلرژی فصلی می باشند .

پزشکان بر این باورند که حساسیت فصلی برای افراد مختلف ، متفاوت است اما در فصل بهار شیوع بیشتری دارد . در واقع ، نوع حساسیت هر فرد زمان بروز این بیماری را تعیین می‌کند.به گفته آنان ، گرده ‌افشانی‌ درختانی نظیر توس ، صنوبر ، افرا و نارون برخی افراد را دچار حساسیت می کند.

مسعود موحدی نایب رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : آلرژی بهاره به صورت حساسیت چشم ها ، سوزش ، قرمزی و التهاب چشم بروز می کند.

وی افزود : آلرژی بینی نیز به صورت خارش بینی ، گرفتگی و آبریزش بینی و عطسه بروز می کند. وقتی دستگاه تنفس تحتانی دچار آلرژی شود به صورت خس خس و تنگی نفس تظاهر می کند ، به عبارتی آلرژی فصلی می تواند کل دستگاه تنفسی از بینی تا انتهای ریه را درگیر نماید.

موحدی همچنین اظهار داشت : نشانه های بیماری در تماس با گرده ها تشدید شده ٬ با پایان گرده افشانی گیاهان و یا سعی برای تماس کمتر با عوامل حساسیت زا ، علائم بیماری کاهش می یابد.

این فوق تخصص ریه افزود : مهم ترین توصیه پیشگیرانه در این زمینه این است که از دو تا چهار هفته قبل از گرده افشانی درختان ، افرادی که زمینه ابتلا به آلرژی دارند از داروهای پبشگیری کننده مثل  کروملین سدیم استفاده کنند.

موحدی توصیه کرد ، افرادی که زمینه آلرژی چشمی دارند از دو تا چهار هفته قبل از گرده افشانی از قطره های چشمی و افراد دچار آلرژی بینی باید از افشانه های بینی و افرادی که دستگاه تنفسی تحتانی آنها دچار حساسیت می شود نیز باید از افشانه های استنشاقی استفاده کنند.

نائب رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان اینکه با ظاهر شدن علایم ، باید اصول درمان را به کار گرفت، گفت : برای درمان آلرژی فصلی باید چهار رکن آموزش ، پرهیز از آلرژیها ، بررسی شدت بیماری و دارو درمانی را مورد توجه قرارداد.

یک فوق تخصص گوش ، حلق و بینی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : حدود ۳۰ درصد افراد یعنی معادل یک سوم افراد ، زمینه ابتلا به آلرژی های فصلی را دارند.

دکتر فرامرز معماری افزود : شدت ابتلا به این بیماری متفاوت است ، زیرا در برخی افراد به صورت فصلی هم زمان با شروع فصل بهار بروز می کند و برخی دیگر نیز به طور خفیف در تمام طول سال ، گرفتار این مشکل هستند.

وی ، مهم ترین علت ابتلا به آلرژی را داشتن زمینه ارثی و ژنتیکی دانست که هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده ، اما اظهار امیدواری کرد که بتوان با تغییر در ژن عامل ایجاد کننده این مشکل ، اقدام های موثری را در درمان آلرژی انجام داد.

عضو انجمن گوش و حلق و بینی ایران با اشاره به اینکه آلرژی را بر حسب شدت علایم آن می توان درمان کرد ، گفت : چنانچه علایم بیماری خفیف باشد می توان با آنتی هیستامین ها و اسپری های مخصوص بینی ، این مشکل را رفع کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این باره گفت : هر ساله با شروع فصل بهار ، تعداد زیادی از افراد دچار آلرژیهای بهاری یا همان تب یونجه می‌شوند که شایع‌ترین بیماری در دنیا از جمله کشور ما است که این بیماری در اثر عواملی به نام آلرژن‌ها بروز می‌کند.

علیرضا مهدویانی افزود : با توجه به تنوع اقلیمی ایران و تفاوت جغرافیایی که در استانهای مختلف کشورمان وجود دارد به نظر نمیرسد شروع آلرژیهای بهاری در مناطق مختلف کشور در یک زمان باشد.

وی اظهار داشت : علایم این بیماری عطسه مکرر فرد ، خارش بینی ، خارش چشم همراه با ریزش اشک و خارش غیر مستمر گوش است و گرده‌های گیاهان از جمله این آلرژن‌ها هستند که معمولا در فصل بهار گرده‌های درختان باعث بروز این حالت در افراد می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی ، آسم و ایمونولوژی گفت : برای درمان این بیماری باید از عوامل آلرژن دوری کرد.

وی توصیه کرد ، افراد مبتلا به حساسیت فصلی در بهار فعالیتهای خود را به اواسط روز موکول کنند ، زیرا صبح زود و نیز هنگام غروب ، بیشترین بار آلرژنها در نزدیک زمین وجود دارد.

منبع :  خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۳۰۳۱۹۷۷۴

تعداد بازدید : 969
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه