تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

مولتی ویتامین – کلسیم دی – ب کمپلکس

مکمل های دارویی ( مولتی ویتامین مینرال ، کلسیم دی ، قرص آهن و ب کمپلکس

۱– کلسیم – دی : کلسیم – دی به صورت قرص های حاوی کربنات کلسیم و ویتامین D موجود است و در درمان کمبود کلسیم ، پوکی استخوان و نرم شدن و تحلیل استخوان ها کاربرد دارد.

۲ – ب – کمپلکس : این فرآورده در سوءتغذیه های شدید که ممکن است کمبود توأم همه ی ویتامین های گروه B رخ دهد ، تجویز می شود. ویتامین ب – کمپلکس به صورت قرص ، شربت و آمپول در بازار دارویی موجود است.

۳ – ویتامین D+A : این ترکیب ویتامینی به فرم پماد موضعی و قطره در بازار دارویی در دسترس است. پماد ویتامین D+A در تسکین موقتی ناراحتی ناشی از سوختگی های خفیف ، آفتاب سوختگی ، خراش پوستی ، خشکی و حساسیت ناشی از کهنه ی بچه به کار می رود. قطره ی ویتامین D+A در رژیم غذایی شیرخواران و کودکان طبق نظر پزشک استفاده می شود.

۴ – مولتی ویتامین : این فرآورده به صورت قرص ، قرص جوشان ، شربت و قطره موجود است که حاوی ویتامین های A ،۱B ،۲B ،۵B ، ۶B ، ۱۲B ، C ، D ، E ، فولیک اسید و نیکوتینامید می باشد.

۵ – مولتی ویتامین مینرال : این فرآورده به صورت کپسول موجود است و علاوه بر موارد ذکر شده در قرص مولتی ویتامین ، حاوی ید ، آهن و منیزیم نیز می باشد.

۶ – مولتی ویتامین تراپیوتیک : این فرآورده یک مکمل ویتامین همراه با آهن و املاح است که به صورت کپسول موجود می باشد و ترکیبات آن مشابه مولتی ویتامین مینرال می باشد با این تفاوت که مقادیر ویتامین ها و ترکیبات موجود در آن در مقایسه با مولتی ویتامین مینرال بالاتر است.

۷ – مشتقات ترکیب آهن و اسیدفولیک : به علت نقش مکملی آهن و اسیدفولیک در خونسازی امروزه مشتقاتی که حاوی این دو ترکیب در کنار هم می باشند به نامهای مختلفی نظیر فرفولیک ، فول آیرون و کوفول و… در بازار دارویی موجود است.

۸ – هماتینیک : این فرآورده به صورت کپسول هایی حاوی ویتامین ۱۲B ، آهن ( فروس سولفات ) ، ویتامین C و فولیک اسید موجود می باشد. مصرف آن در دوران بارداری بانظر پزشک مجاز می باشد.

نکات ضروری راجع به مصرف ویتامین ها

* ویتامین ها ترکیباتی هستند که در مواردی که به علت فقدان ویتامین در رژیم غذایی ، روش های غلط برداشت و ذخیره سازی ، اختلال در جذب و یا افزایش نیاز بدن به یک ویتامین در شرایط خاص ( نظیر افزایش نیاز به ویتامین ۶B در بیماران مسلول و نیز افزایش نیاز به ویتامین C در تب و بیماری های عفونی ) کمبود ویتامین به وجود آمده باشد ، تحت نظر پزشک و یا افراد متخصص تجویز می شوند. نکته ی حائز اهمیت راجع به مصرف ویتامین ها این است که مصرف بیش از نیاز ویتامین های محلول در چربی ( K،E،D،A ) مضر و خطرناک بوده و گاها منجر به مسمومیت های شدید می شود. هرچند که مصرف بیش از نیاز ویتامین های محلول در آب B و C با خطر مسمومیت همراه نمی باشد اما مجاز به مصرف بیش از نیاز این ویتامین ها نیز نمی باشیم ، به عنوان مثال مصرف مقادیر بیش از نیاز ویتامین ۲B ( در ترکیبات ب کمپلکس موجود می باشد ) باعث تغییر رنگ ادرار به زرد روشن می شود. همچنین مصرف مقادیر بیش از نیاز ویتامین C ممکن است باعث بروز اسهال و یا انواع خاصی از سنگ های کلیوی شود. بنابراین توصیه می شود مصرف هر نوع ویتامین تحت نظر پزشک ، داروساز یا سایر افراد متخصص باشد و از مصرف مقادیر بیش از نیاز کلیه ی ویتامین ها خودداری شود.

۲ – مصرف مقادیر بیش از اندازه توصیه شده ویتامین A در دوران بارداری ممنوع است.

۳ – محل اصلی ذخیره ی ویتامین ۱۲B در بدن کبد می باشد از آنجایی که کبد می تواند مقدار ۳ – ۲ گرم از این ویتامین را ذخیره کند و این ذخیره برای چند سال ( تقریبا ۳ سال ) کفایت می کند و همچنین دفع آن هم از بدن به مقدار کم صورت می گیرد بنابراین این افراد بلافاصله دچار کمبود ویتامین ۱۲B نمی شوند.

بنابراین از تزریق بیش از حد آمپول ویتامین ۱۲B بدون نظر پزشک ، داروساز یا متخصصین تغذیه باید خودداری کرد.

۴ – مصرف ترکیبات ویتامینی توأم که حاوی چندین ویتامین در کنار هم می باشند ترجیحا تحت نظر پزشک ، داروساز و یا سایر افراد متخصص باشد و از مصرف خودسرانه ی این ترکیبات ویتامینی بدون توصیه ی افراد متخصص خودداری کنید.

منبع : کتاب راهنمای مصرف منطقی دارو (۱)

نویسنده :admin
گروه : دارو
تعداد بازدید : 9177
 مقالات مرتبط :
 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه