تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

قرص های پیشگیری از بارداری Oral Contraceptive Pills – OCP

نحوه مصرف قرص های تری فازیک :

این قرص ها حتما باید از روز اول قاعدگی (خونریزی ) مصرف شوند و بعد از ۲۱ روز ۷ روز استراحت می کند (قرص را مصرف نمی کند) و سپس مجددا از روز هشتم دوباره شروع به مصرف قرص ها می کند صرف نظر از اینکه در چه روزی از خونریزی قرار دارد .

نحوه مصرف قرص های تری فازیک

نحوه مصرف قرص های تری فازیک

فراموشی قرص های تری فازیک :

– اگر در کمتر از ۱۲ ساعت از زمان همیشگی مصرف بیاد اوردید بلافاصله ان قرص مصرف شود وبقیه قرص ها نیز در زمان مقرر خورده شوند .

– در صورتی که بعد از ۱۲ ساعت از زمان همیشگی مصرف قرص ها به یاد اوردید قرص فراموش شده را نخورید ولی قرص های بعدی را در ساعت همیشگی خورده و تا آخر بسته نیز هنگام نزدیکی از یک روش دیگری مانند کاندوم استفاده شود .

سایر نکات مربوط به این قرص ها مانند قرص های ترکیبی می باشد .

آزمایشات لازم قبل از مصرف قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری :

– بررسی وضعیت سلامت فرد

– کنترل فشار خون

– معاینه پستان و لگن از نظر وجود توده یا عفونت

– پاپ اسمیر ازنظر وجود بدخیمی های سرویکس

بررسی چربی خون ٬ LDL ٬ HDL و … ونیز مشکلات انعقادی

مراجعات بعدی :

– اولین ویزیت بعد از ۳ ماه مصرف قرص

– سپس تا دو سال هر ۶ ماه یکبار ویزیت شود

– و بعد از ان هر سال مراجعه نماید

در هر ویزیت وزن ٬ فشار خون و علائم هشداردهنده باید توسط پزشک یا ماما کنترل شود .

علایم هشدار دهنده : (در صورت وجود این علایم حتما باید به درمانگاه مراجعه نمایید)

درد شدید بالای شکم ٬ درد قفسه سینه ٬ تنگی نفس ٬ سرفه و خلط خونی ٬ تورم یا درد شدید در یک پا ٬ سردرد شدید ٬ مشکلات چشمی (تاری دید یا دوبینی)

وجود این علائم ممکن است به دلیل ایجاد لخته باشد در این صورت باید دارو را قطع کرد وحتی ممکن است از داروهای ضد انعقاد استفاده شود .

داروهایی که اثر قرص های خوراکی را کاهش می دهند :

ریفامپین ٬ نئومایسین ٬ داروهای ضد صرع مانند پریمیدون ٬ فنی توئین و کاربامازپین و آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین ٬ پنی سیلین ٬ نیتروفورانتویین

ابتلا به اسهال و استفراغ و نیز مصرف ملین ها اثر OCP را کم می کند در این موارد باید یا روش جلوگیری خود را عوض کنید و یا همزمان از روش کمکی دیگری مانند کاندوم هنگام نزدیکی استفاده نمایید .

قرص های OCP اثر داروهای زیر را کاهش می دهند :

– مسکن ها مانند استامینوفن و …

– بنزودیازپین ها (آرام بخش ها)

– متیل دوپا

– ضد انعقادهای خوراکی مانند وارفارین و هپارین

– داروهای کاهش دهنده قند خون مانند پرمنگنات و مت فورمین

در این موارد باید دارو را با دوز بیشتر مصرف نمود

قرص های OCP اثر داروهای زیر را افزایش می دهد :

الکل ( در برخی از ترکیبات دارویی مثلا شربت سرفه و ض خلط الکل وجود دارد و اگر همراه آنها OCP مصرف شود میزان اثر آنها زیاد می شود بنابراین اگر مثلا هر ۶ ساعت مصرف می شود بهتر است هر ۸ ساعت مصرف کنید .)

٬ داروهای ضد افسردگی ٬ بتا بلاکرها ٬ تئوفیلین و کورتیکواستروئیدها

توصیه های بهداشتی :

– مادران شیرده تا ۶ ماه پس از زایمان نباید از این قرص ها استفاده کنند .

– مادرانی که به شیرخوار خود شیر نمی دهند از ۳ هفته پس از زایمان می توانند این قرص ها را شروع کنند .

– در ۵ روز اول بلافاصله بعد از سقط یا کورتاژ می توان استفاده از این قرص ها را شروع کرد .

جراحی الکتیو :

برای انجام جراحی در زنانی که قرص OCP مصرف می کنند ۴ هفته قبل از جراحی الکتیو ماژور قرص را قطع کنید . این عمل مانع از ترومبوآمبولی می گردد.

OCP باعث تشدید و یا بدتر شدن صرع نمی شود .

پیشگیری از بارداری در ورزشکاران :

ورزشکاران بدون از دست دادن توانایی و عملکرد خویش می توانند از OCP استفاده کنند . مزیت دیگر مصرف این قرص ها در ورزشکاران عبارتست از حفاظت بر علیه فقدان استخوان (Bone Loss) زیرا این افراد غالبا دچار آمنوره و هیپواستروژنی هستند و نیز تا حدودی درد بدن بعد از تمرین کاهش می یابد . به علاوه چنین زنانی نیاز به اطمینان کامل از عدم حاملگی دارند در غیر این صورت نمی توانند به شغل خود ادامه دهند .

گروه : دارو
تعداد بازدید : 57081
 1  2  3
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
رضوان
۱۳۹۴-۱۲-۳ 14:42:59

سلام.ببخشیدمن الان6روزه از زمان پریودیم گذشته و هنوز پریود نشدم و الان 2باره که بی بی چک استفاده میکنم و جواب منفی میشه وتا به این ماه هم پریودیم کاملامنظم بوده و بدون حتی یک روزتاخیر..الان واقعا نمیدونم چیکارکنم!؟احتمال حاملگی هست؟؟یا اگر حامله نیستم چه مشکلی ممکنه وجود داشته باشه!؟ خواهشن کمکم کنید..عجله دارم

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:38:47

سلام ، بی بی چک احتمال خطا داشته و جهت اطمینان ازمایش خون بدهید ، در صورت منفی بودن می توانید از آمپول های پروژسترون جهت شروع قاعدگی استفاده کنید

یاس
۱۳۹۴-۱۰-۲۶ 01:09:21

سلام خسته نباشین من ۴شب پیش باید قرص میخوردم دردسترسم نبود که بخورم یعنی باید شب چها شنبه میخوردم الان شنبه شبه دوتا با هم خوردم واسه اون دو شب که نخوردم مشکلی پیش نمیاد

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 21:29:11

با سلام . چون بیشتر از دو شب فراموشی داشتید دو قرص اثر ندارد و بهتر است هنگام نزدیکی از کاندوم استفاده کنید و پس از شروع پریود مجددا از قرص استفاده شود.

مهسا
۱۳۹۴-۹-۳ 22:37:12

سلام.من دوتا بچه دارم و سنم 34 هستش.بچه دوم 10 ماهه است. میخوام قرص یاسمین بخورم ولی دکترم میگه برای سن بالا ریسک سرطان سینه داره،چیکار میشه کرد ضمن اینکه من قرص قوی نمیتوانم بخورم سریع تهوع میگیرم .لطفا راهنمایی کنید.ممنون

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:40:22

سلام قرص یاسمین منجر به سرطان نمی شود اما این قرص نیز ممکن است منجر به تهوع در شما شود چون دوز هورمون بالا می باشد. برای شما بهترین روش آیودی می باشد که در آن هیچ هورمونی به کار نرفته است.

parisa
۱۳۹۱-۴-۳۱ 14:35:51

در روز ششم و هفتم پریود نزدیکی بدون کاندوم داشتم که در روز ششم مایع منی به داخل رحمم ریخته شد .سریع و خوب خودمو شستم-به مدت 4 ماهه که از قرص اسپیرونولاکتون 25 یک عدد صبح و یک عدد شب استفاده می کنم.ایا احتمال حاملگی وجود داره؟

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۲-۵-۱۷ 14:32:59

سلام احتمال حاملگی خیلی کم است

ياس
۱۳۹۱-۳-۳ 20:51:15

با سلام من دو هفته پيش با نامزدم نزديكي بدون دخول و با كاندوم داشتم اولين دوره قرصارو با مشاهده خونريزي بي هنگام شروع كردم (روز اول و دوم 2تا قرص و بقيه شبي يكي) حالا گاهي ناحيه تخمدان و دستگاه تناسليم تير ميكشه ميخواستم ببينم مشكلي برام پيش اومده؟لطفاًراهنماييم كنيد ممنون ميشم

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۱-۴-۱۶ 12:39:24

سلام چون نزدیکی با کاندوم بوده جای نگرانی نیست و نیاز به مصرف دو قرص همزمان نبوده اما اگر قصد جلوگیری با قرص را دارید باید سر وقت و درست مصرف کنید تا اثربخشی ان کم نشود تیر کشیدن ناحیه تخمدان و تناسلی ربطی به مصرف قرص ندارد .

saba
۱۳۹۰-۱۰-۱۸ 14:29:25

با سلام مدت یک هفته است که از این قرص استفاده میکنم اما میترسم که روی قلبم تأثیر منفی بگذارد .( البته گاهی اوقات قلبم در قسمت جلو وپشت قفسه سینه درد میگیرد و یک دستم هم کمی لمس و سنگین میشود البته 5 سال پیش که دکترم میگفت از اعصابه اما با شروع قرص دوباره دردم شروع شد) در طی این مدت این جور نبود که اصلا درد نداشته باشم گاهی میگرفت و ول میکرد . لطفا راهنماییم کنید.

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۰-۱۰-۲۴ 13:36:24

مصرف این داروها معمولا بر روی قلب تاثیر خاصی ندارند اما اگر بیماری شدید قلبی داشته باشید لازم است در مصرف داروها احتیاط نمایید . توصیه می شود به متخصص قلب مراجعه نمایید و اگر مشکل خاصی نبود مصرف این قرص ها را ادامه دهید

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه