تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

قرص های پیشگیری از بارداری Oral Contraceptive Pills – OCP

موارد منع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری

موارد منع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری

موارد منع مصرف قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری :

در موارد زیر به هیچ عنوان نباید از این قرصها استفاده کرد

۱٫ شک یا اطمینان به حاملگی

۲٫ شک یا اطمینان به هر گونه بدخیمی (سرطان در هر جای بدن)

۳٫ خونریزی های ناشناخته از دستگاه تناسلی

۴٫ سیگاریهای ۳۵ سال به بالا با مصرف بیش از ۱۵ نخ سیگار در روز زیرا احتمال ترومبوز در انها زیاد می باشد .

۵٫ هر گونه بیماری مزمن یا فعال کبدی زیرا متابولیسم هورمون ها داخل کبد انجام می گیرد .

۶٫ سابقه ترومبوفلبیت یا اختلالات امبولی

۷٫ بیماریهای دریچه ای قلب یا بیماری های سیانوتیک قلب

۸٫ بیماری های عروق کرونر یا عروق مغزی یا سابقه سکته مغزی

۹٫ دیابت همراه با عوارض عروقی

۱۰٫ میگرن همراه با علائم عصبی و موضعی مانند تاری دید و لرزش و …

۱۱٫ یرقان انسدادی در حاملگی یا همزمان با مصرف قرص

۱۲٫ در ۶ ماه اول بعد از زایمان

۱۳٫ آنژین صدری ناپایدار

منع مصرف نسبی قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری :

در موارد زیر با کنترل توسط ماما یا پزشک می توان از این قرص ها استفاده نمود

۱٫ بیماری های کیسه صفرا مثلا اگر سنگ بزرگ نباشد و انسداد ایجاد نکند مشکلی ندارد

۲٫ سیگاری های ۳۵ سال به بالا با مصرف کمتر از ۱۵ نخ در روز

۳٫ میگرن بدون علائم عصبی                           ۴٫ واریس بدون سابقه ترومبوفلبیت

۵٫ دیابت بدون بیماری های عروقی                   ۶٫ کم خونی داسی شکل

۷٫ افسردگی شدید                                      ۸ . نئوپلازی های داخل اپیتلیومی سرویکس

لازم به ذکر است قرصهای یاسمین ( Yasmin ) ٬ قرص اسپیرونولاکتون ٬ قرص دیانت ٬ قرصHD   ٬ قرص LD ٬ قرص تری فازیک ٬ قرص مارولون ( Marvelon ) ٬ قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری می باشند

نحوه مصرف قرص های ترکیبی پیشگیری از حاملگی :

– شروع مصرف باید تحت نظر ماما یا پزشک باشد

– مصرف اولین دانه از اولین بسته قرص باید در طی پنج روز اول قاعدگی باشد که اگر از روز اول شروع کند بهتر است (روز اول خونریزی روز اول قاعدگی محسوب می شود) و مصرف قرص ها را تا ۲۱ شب ادامه دهید و پس از مصرف اخرین دانه به مدت یک هفته مصرف قرص را قطع و مجددا از روز هشتم مصرف بسته بعدی را آغاز نمایید .

– قرص باید در ساعت خاصی از شبانه روز خورده شود .

– شروع بسته بعدی به اینکه در چندمین روز قاعدگی هستید بستگی ندارد و مهم این است که بعد از اتمام یک بسته و تا شروع بسته بعدی باید ۷ روز فاصله باشد .

برای کاهش عوارض گوارشی قرص (مثل تهوع) بهتر است قرص را پس از شام و قبل از خواب میل نمائید

– اگر پس از اتمام بسته اول قرص در طی ۷ روز استراحت قاعدگی ایجاد نشد در صورت اطمینان به مصرف صحیح قرص شروع بسته دوم اشکالی ندارد ولی در صورت عدم قاعدگی در دوره بعدی در اسرع وقت باید با ماما یا پزشک مشورت نمود .

– در صورت استفراغ و به فاصله ۱-۲ ساعت بعد از خوردن قرص ٬ یک قرص از یک بسته دیگر خورده شود و مصرف بقیه قرص های بسته اصلی در زمان مقرر ادامه یابد .

– در صورت استفراغ و اسهال شدید ضمن ادامه مصرف در زمان مقرر همزمان باید از روش دیگری مانند کاندوم تا یک هفته پس از اتمام بیماری استفاده کرد .

فراموشی قرص های ترکیبی :

در صورتی که خوردن قرص یک شب فراموش شد باید به محض به یاد آوردن دانه فراموش شده را مصرف کنید و خوردن بقیه قرص ها را مطابق برنامه ادامه دهید . و اگر تا نوبت بعد به یاد نیامد قرص فراموش شده شب قبل را به همراه قرص همان شب با هم بخورید .

اگر دو شب متوالی خوردن قرص را فراموش نمودید در دو شب بعد هر شب دو قرص خورده شود و از شب سوم بقیه قرص ها را مطابق معمول ادامه دهید و تا یک هفته نیز هنگام نزدیکی از کاندوم استفاده کنید

در صورت فراموشی بیش از دو قرص در هر زمان از دوره خوردن بقیه قرص ها (روزی یک عدد) را ادامه داده و به مدت یک هفته از روش کمکی مانند کاندوم استفاده نموده و بلافاصله پس از اتمام این بسته مصرف بسته بعدی (بدون فاصله ۷ روز) را آغاز کنید .

گروه : دارو
تعداد بازدید : 57074
 1  2  3
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
رضوان
۱۳۹۴-۱۲-۳ 14:42:59

سلام.ببخشیدمن الان6روزه از زمان پریودیم گذشته و هنوز پریود نشدم و الان 2باره که بی بی چک استفاده میکنم و جواب منفی میشه وتا به این ماه هم پریودیم کاملامنظم بوده و بدون حتی یک روزتاخیر..الان واقعا نمیدونم چیکارکنم!؟احتمال حاملگی هست؟؟یا اگر حامله نیستم چه مشکلی ممکنه وجود داشته باشه!؟ خواهشن کمکم کنید..عجله دارم

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 18:38:47

سلام ، بی بی چک احتمال خطا داشته و جهت اطمینان ازمایش خون بدهید ، در صورت منفی بودن می توانید از آمپول های پروژسترون جهت شروع قاعدگی استفاده کنید

یاس
۱۳۹۴-۱۰-۲۶ 01:09:21

سلام خسته نباشین من ۴شب پیش باید قرص میخوردم دردسترسم نبود که بخورم یعنی باید شب چها شنبه میخوردم الان شنبه شبه دوتا با هم خوردم واسه اون دو شب که نخوردم مشکلی پیش نمیاد

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ 21:29:11

با سلام . چون بیشتر از دو شب فراموشی داشتید دو قرص اثر ندارد و بهتر است هنگام نزدیکی از کاندوم استفاده کنید و پس از شروع پریود مجددا از قرص استفاده شود.

مهسا
۱۳۹۴-۹-۳ 22:37:12

سلام.من دوتا بچه دارم و سنم 34 هستش.بچه دوم 10 ماهه است. میخوام قرص یاسمین بخورم ولی دکترم میگه برای سن بالا ریسک سرطان سینه داره،چیکار میشه کرد ضمن اینکه من قرص قوی نمیتوانم بخورم سریع تهوع میگیرم .لطفا راهنمایی کنید.ممنون

admin
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ 19:40:22

سلام قرص یاسمین منجر به سرطان نمی شود اما این قرص نیز ممکن است منجر به تهوع در شما شود چون دوز هورمون بالا می باشد. برای شما بهترین روش آیودی می باشد که در آن هیچ هورمونی به کار نرفته است.

parisa
۱۳۹۱-۴-۳۱ 14:35:51

در روز ششم و هفتم پریود نزدیکی بدون کاندوم داشتم که در روز ششم مایع منی به داخل رحمم ریخته شد .سریع و خوب خودمو شستم-به مدت 4 ماهه که از قرص اسپیرونولاکتون 25 یک عدد صبح و یک عدد شب استفاده می کنم.ایا احتمال حاملگی وجود داره؟

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۲-۵-۱۷ 14:32:59

سلام احتمال حاملگی خیلی کم است

ياس
۱۳۹۱-۳-۳ 20:51:15

با سلام من دو هفته پيش با نامزدم نزديكي بدون دخول و با كاندوم داشتم اولين دوره قرصارو با مشاهده خونريزي بي هنگام شروع كردم (روز اول و دوم 2تا قرص و بقيه شبي يكي) حالا گاهي ناحيه تخمدان و دستگاه تناسليم تير ميكشه ميخواستم ببينم مشكلي برام پيش اومده؟لطفاًراهنماييم كنيد ممنون ميشم

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۱-۴-۱۶ 12:39:24

سلام چون نزدیکی با کاندوم بوده جای نگرانی نیست و نیاز به مصرف دو قرص همزمان نبوده اما اگر قصد جلوگیری با قرص را دارید باید سر وقت و درست مصرف کنید تا اثربخشی ان کم نشود تیر کشیدن ناحیه تخمدان و تناسلی ربطی به مصرف قرص ندارد .

saba
۱۳۹۰-۱۰-۱۸ 14:29:25

با سلام مدت یک هفته است که از این قرص استفاده میکنم اما میترسم که روی قلبم تأثیر منفی بگذارد .( البته گاهی اوقات قلبم در قسمت جلو وپشت قفسه سینه درد میگیرد و یک دستم هم کمی لمس و سنگین میشود البته 5 سال پیش که دکترم میگفت از اعصابه اما با شروع قرص دوباره دردم شروع شد) در طی این مدت این جور نبود که اصلا درد نداشته باشم گاهی میگرفت و ول میکرد . لطفا راهنماییم کنید.

آ .د کارشناس مامایی
۱۳۹۰-۱۰-۲۴ 13:36:24

مصرف این داروها معمولا بر روی قلب تاثیر خاصی ندارند اما اگر بیماری شدید قلبی داشته باشید لازم است در مصرف داروها احتیاط نمایید . توصیه می شود به متخصص قلب مراجعه نمایید و اگر مشکل خاصی نبود مصرف این قرص ها را ادامه دهید

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه