تبلیغات :
 پزشکی - لوازم پزشکی - سربکوبی صنعتی و پزشکی - شیلدینگ mri - تجهیزات پزشکی دژپاد

نکات ضروری جهت یک استحمام خوب و مناسب

نکات ضروری جهت یک استحمام خوب و مناسب :

● دمای آب را بین ۳۴ تا ۳۷ درجه تنظیم نمایید .

shower-نکات ضروری جهت یک استحمام خوب و مناسب

● بجای کیسه های زبر از لیف های توری شکل استفاده نمایید تا علاوه بر حفظ سلامت پوست از  صدمه زدن به پوست جلوگیری شود .

● کسانی که دارای پوستی خشک هستند به دلیل نازکی ٬ پوست آنها از حساسیت بالایی برخوردار بوده واستفاده از وسایلی مانند کیسه و لیف می تواند موجب تحریک بیشتر و صدمه زدن به پوست آنها شود .

● فواصل زمانی برای استحمام مجدد به نوع پوست و میزان چربی آن بستگی دارد . افراد دارای پوست چرب در صورت استفاده از شوینده های ملایم می توانند هر روز استحمام نمایند اما کسانی که پوست خشک دارند تنها به شرطی که علاوه بر مصرف شوینده های ملایم ٬ بلافاصله پس از خروج از حمام با گذاشتن و برداشتن حوله ( نه حرکت رفت و برگشتی ) بر روی پوست اقدام به خشک نمودن پوست خود نمایند می توانند هر روز حمام کنند اما بهتر است با فاصله یک روز مجددا استحمام نمایند .

● تعداد دفعات لازم برای شامپو زدن نیز به تعداد دفعات استحمام و فواصل زمانی بین آنها بستگی دارد . کسانی که هر روز به حمام می روند یکبار و همین طور به تعداد روزهای فاصله بین دو استحمام ٬ تعداد دفعات شامپو زدن افزایش می یابد . اما به دلیل برخی توصیه ها جهت ریزش مو بهتر است یک روز در میان استحمام صورت گیرد .

● به دلیل تمایل لایه کراتینی ( لایه شاخی ) سطح پوست به جذب آب بهتر است جهت دوری از سفید و ضخیم شدن پوست مدت زمان استحمام را زیاد نکنید .

● توصیه می شود جهت استحمام بجای استفاده از وان که علاوه بر باقی ماندن آلودگی در آب  راکد مصرف آب را نیز افزایش می دهد از دوش و جریان آب لوله کشی استفاده نمایید در این صورت امکان انتقال بیماریهای پوستی نیز بسیار کمتر خواهد بود .

● همان گونه که مدانیم PH پوست در حدود ۴ تا ۶ می باشد و صابون های معمولی با PH بالای ۹ گزینه مناسبی جهت شستشو در افراد دارای پوست خشک نخواهند بود و ممکن است به پوست صدمه وارد نمایند لذا بهتر است این افراد از سابون های گلیسیرینه استفاده نمایند .

● قبل خروج از حمام مچ پاها را به مدت چند لحظه زیر آب سرد نگه دارید و پس از خروج از حمام مدتی استراحت نمایید .

● هرگز با شکم پر یا به صورت ناشتا به حمام نروید .

● توجه داشته باشید که دمای آب و زمان استحمام در بروز حالات بعد از استحمام بسیار موثر می باشد ازاینرو توصیه می شود اگر صبح به حمام می روید از دوش آب ولرم ( جهت حفظ شادابی ) و در صورت تصمیم به استحمام بهد از بازگشت از محل کار به خانه از دوش نیمه گرم ( جهت کاهش خستگی ) استفاده نمایید علاوه بر این دوش با آب گرم می تواند خوابی راحت را به دنبال داشته باشد .

● توصیه می شود کسانی که با آب سرد زیر ۲۵ درجه استحمام می کنند بیش از ۵ دقیقه  زیر دوش آب سرد نمانند ( این عمل می تواند موجب تحریک اعصاب و عضلات بدن شود ) استحمام با آب ۳۳ درجه نیز نباید بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد زیرا خشکی پوست را به همراه خواهد داشت دوش گرفتن با آب بالای ۳۵ درجه نیز بیشتر از ۱۵ دقیقه خستگی و رخوت را به دنبال دارد .

استحمام در دوران بارداری :

● بخصوص در ماه های آخر بارداری به دلیل افزایش وزن امکان لیز خوردن در حمام زیاد می شود از اینرو مراقب سطوح لغزنده در حمام باشید .

● جهت دور ماندن از مشکلات تنفسی مدت زیادی را در حمام سپری نکنید .

● بطور کلی در زنان توصیه می شود جهت جلوگیری از بروز عفونت های واژن از قرار گرفتن در داخل وان خودداری نمایند .

علاوه بر مطالب ذکر شده رطوبت بالا و عدم تهویه مناسب حمام عامل اصلی رشد باکتری ها و قارچ ها در حمام بوده در برابر حرارت و برخی شوینده ها مقاوم بوده و می توانند به داخل خانه نیز انتقال یابند و موجب بروز بسیاری از بیماری های قارچی و پوستی در انسان شوند .

لذا توصیه می شود سیستم تهویه تا حداقل دو ساعت پس از خروج از حمام به کار خود ادامه دهد تا حمام کاملا خشک شود . علاوه بر آن پرده های حمام ٬ صابون های جامد ٬ لیف و سایر وسایل حمام می توانند به راحتی موجب انتقال میکروب ها شوند از اینرو تا حد امکان از صابونهای مایع و یا شامبو بدن بجای صابون های جامد استفاده نمایید . از آنجا که تابش نور خورشید بر روی اشیا نقش مهمی در ضد عفونی نمودن آنها دارد بهتر است لیف ٬ حوله و کیسه را بعد از استحمام مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار دهید .

منابع : مقالات بخش تغذیه و سلامت تبیان

تعداد بازدید : 5027
 مقالات مرتبط :
 دیدگاه ها :
مریم بیات
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ 00:47:07

با سلام از مطالب مفیدی که عنوان کردهاید بسیار بسیار متشکرم

 ارسال دیدگاه :

نام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایمیل
وبلاگ
دیدگاه